ČS: Hrozí Evropě úvěrová krize?

| redakce

Když evropští lídři zveřejnili sedmý plán finálního řešení dluhové krize v EMU, nešetřila Česká spořitelna kritikou. Jedním z plánů byl i požadavek na zvýšení kapitálové přiměřenosti bank EMU. ČS souhlasí s tím, že banky v EMU mají vysoce zapákované bilance. Kritizují však formu požadavku. A taky načasování.

Banky

Problém s časováním jde nejlépe popsat na příkladu. Je to totiž podobné situaci pacienta, který přijde k doktorovi, že je nemocný. Doktor si pacienta prohlédne a říká mu, že má zápal plic. A že zápal plic má, protože se málo otužoval. Takže se má jít otužovat pod studenou sprchu. Co myslíte, že se stane nemocnému se zápalem plic, který se sprchovat studenou? Pacient riskuje minimálně zhoršení stavu. V horším případě...

Fakt, že jsou banky EMU vysoce zapákované a mají nízkou kapitálovou přiměřenost, nikdo nevyvrací, problém byl v předešlé bankovní regulaci, která motivovala banky EMU (i USA) dělat rizikové obchody bez odpovědnosti.

Kde vzít peníze, ptají se banky

Co se týká formy, i zde je patrný problém. Lídři ve spolupráci s EBA (Evropská bankovní autorita) požadovali zvýšit kapitálovou přiměřenost, ale neřekli jak.

Hrozba evropské bankovní krize ustupuje, ale na investice je ještě brzy

Banky mohou zvýšit kapitálovou přiměřenost dvěma způsoby. Tyto dva způsoby vyplývají z definice kapitálové přiměřenosti: je to podíl mezi kapitálem banky a rizikově váženými aktivy. Takže banky mohou navýšit kapitál a/nebo snížit rizikově vážená aktiva, tedy úvěry. Pro srovnání, v USA v roce 2009 banky také musely navýšit kapitálovou přiměřenost. Tam měly jedinou možnost, a to navýšit kapitál. Logika je jednoduchá. V situaci, kdy je ekonomika slabá, ji snížení úvěrů ještě více oslabí.

Vzhledem k nákladům na získání nového kapitálu ČS odhaduje, že budou banky snižovat i rizikově vážená aktiva, tedy úvěry. Podle propočtů ČS samotné snížení rizikově vážených aktiv sníží růst ekonomiky v roce 2012 o půl procentního bodu (ekonomiky EMU pravděpodobně poklesnou v letošním roce zhruba o 1 %).

reklama
reklama