Banky: Které akcie jsou bezpečné, a kterým se vyhnout obloukem?

| Tomas Berggren

Pečlivě vybraná investice do bankovního sektoru může být v současné chvíli vysoce zisková, rizika však zůstávají vysoká. Pokud věříte spíše bezpečným a předvídatelným investicím, měli byste se poohlédnout jinde. Od začátku roku ovšem bankovní akcie předvádějí nebývalou rally z loňských minim.

Americké banky - ilustrační foto

Schopnost bank změnit se, tedy najít nové cesty, jak vydělávat peníze, je základem pro růst světové ekonomiky. Přestože jsou banky už teď obětním beránkem finanční krize a jsou pod neustálým tlakem politiků, mohou se nyní regulátoři pokusit zajít dále a ublížit bankám ještě více.

Zpátky ke kořenům

Věřím, že budeme brzy svědky rozpadů velkých bankovních skupin s tím, jak se budou přizpůsobovat tvrdším regulím. To povede k modernizaci a vzniku samostatných investičních domů, které budou nabízet čistě zprostředkovatelské a obchodní služby. Bankovní průmysl bude zatlačen zpět ke kořenům, bude tedy v ekonomice spíše zastávat roli zprostředkovatele úvěrů, než aby na vlastní riziko vytvářel finanční nástroje.

Proto podle mě brzy uvidíme "zombie" banky s "nízkými" riziky a výnosy, které budou obtěžkány hypotékami a spotřebitelskými úvěry. Stejně tak v této kategorii "zombie" bank skončí i oslabené banky s problémem solventnosti. V mnoha případech půjde o ty, které se vlády pokusily rekapitalizovat. A pak tu budou banky se skvělým provozním modelem a rozumným přístupem k riziku, které stanou na stupních vítězů.

Jak investovat do bankovního sektoru?

Pokud mám pravdu, pak by se investoři měli vyhnout bankovním společnostem, které skončí "na porážce". Stejně tak bankám, které míří do říše zombií. Nenechte se zmást "potenciálem růstu" u bank, které ze svých původních vrcholů klesly o 90 %, protože je k tomu pravděpodobně nějaký důvod!

ČS: Hrozí Evropě úvěrová krize? ČS: Hrozí Evropě úvěrová krize? Když evropští lídři zveřejnili sedmý plán finálního řešení dluhové krize v EMU, nešetřila Česká spořitelna ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama