Mají Nokia a Blackberry naději, nebo je čeká osud Kodaku?

| Tomas Berggren

Ach, ty slavné chvíle Kodaku. Na vrcholu svého úspěchu v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století si firma užívala podle odhadů 80-90% hrubé marže při prodeji fotografických filmů. Devět z deseti filmů prodaných ve Spojených státech bylo právě z Kodaku.

Vedení společnosti samozřejmě dostalo zprávu, která předpovídala digitální revoluci ve světě fotografie, Kodak dokonce vyrobil první 1Mpx digitální fotoaparát. Vedení této lukrativní společnosti, které sídlila poněkud stranou ve měste Rochester v New Yorku, však odmítalo akceptovat změny. Všichni víme, jak příběh dopadl.

Přesuňme se do roku 2000, kdy se pravděpodobně Nokia a Research in Motion cítily nezranitelnými. Na přelomu tisíciletí si Nokia užívala stejnou dominanci a ziskovost jako dříve Kodak. A firma se mohla stát podobně izolovanou ve finském městě Espoo. Skoro stejně to vypadalo u RIM. Firma svými telefony Blackberry ovládla trh. Jejich zranitelnost by měla být poučením pro všechny, jak pro manažery firem, tak pro investory. Obě společnosti dnes bojují o přežití. A brzy mohou obě skončit jako Kodak.

Původce problémů? Apple

Oběma firmám - Nokii i RIM - ukázal v posledních letech záda Apple. Jeho příchod na trh chytrých telefonů jim způsobil velké ztráty, zejména na straně prodejů a zisků. Teď už si nemohou dovolit další chyby. Podívejte se na následující tři grafy.

Nokia, RIM a Kodak: Vývoj tržeb
Nokia, RIM a Kodak: Vývoj EBITu
Nokia, RIM a Kodak: Vývoj EPS

Podobnost s Kodakem nemusí být až tak zřejmá. Je ovšem jasné, že Nokia i RIM podcenily preference zákazníků. Ti totiž nechtějí robustní aplikace určené pro práci, ale zábavu.

reklama
reklama