Hudební průmysl: Digitální budoucnost, ale současnost stojí za bačkoru

| Petr Matějček

Výsledky prodejů za loňský rok zveřejněné Asociací amerických nahrávacích studií (RIAA) potvrzují, že budoucnost muziky bude digitální. Zdá se, že předtuchy zastánců autorských práv byly mylné a armagedon hudebnímu odvětví zatím nehrozí.

Byznys s muzikou totiž v USA opět roste – poprvé od roku 2004. Američtí zákazníci v minulém roce za hudbu utratili sedm miliard dolarů, což je meziroční nárůst o 0,2 %.

Důvod je prostý: digitální prodeje hudby stouply o 9,2 %. Poprvé v dějinách amerického hudebního průmyslu se tak digitální formáty postaraly o více než polovinu celkového obratu. Zároveň se zbrzdil pokles prodejů fyzických nosičů; propad v tomto roce činil "pouze" 7,7 %. "Segment s digitální hudbou nabízí hned několik modelů, které hudebnímu průmyslu zajistí budoucnost," píše se v tiskové zprávě asociace RIAA.

Výrazně v minulém roce vzrostla například obliba digitálních služeb, jež svým uživatelům nabízejí možnost předplatného. Obrat společností Spotify, Rhapsody a a dalších stoupl o 14 % na 241 milionů USD, počet předplatitelů z 1,5 milionu na 1,8 milionu.

Lidé kupují celá alba i v mp3

Nepotvrdily se ani obavy velkých nahrávacích studií, že lidé v kyberobchodech neprojeví zájem o alba, když si budou moci koupit pouze jednotlivé hity. Prostřednictvím internetu se v Americe prodalo 105 milionů alb za 1,1 miliardy USD.

25% nárůst prodejů by měl šéfy EMI, Sony či Universal Music alespoň načas uklidnit.

Nejoblíbenějším zbožím hudebních fanoušků nicméně i nadále zůstávají kompaktní disky. V roce 2011 si Američané koupili 240 milionů cédéček za 3,1 miliardy USD.

Největším překvapením minulého roku jsou překvapivě vinylová elpíčka: prodej dlouhohrajících desek v USA stoupl o slušných 30 %.

Pokračování článku najdete na serveru Českápozice.cz

Hudba pro uši investorů – jedině z vinylu! Hudba pro uši investorů – jedině z vinylu! Ti nejvytrvalejší sběratelé tráví hodiny prohledáváním nejtemnějších míst na půdách, ve sklepech a v garážích. ...

reklama
reklama