IPO Facebooku se blíží: Jak se daří internetovým akciím po uvedení na burzu?

| Matt Bolduc

Investoři se budou nepochybně dožadovat akcií Facebooku, jen co se v květnu objeví na trhu. Ale protože si na tento okamžik budeme muset ještě pár dnů počkat, podívejme se zatím "v klidu" na primární emise technologických akcií za poslední dva roky, abychom se dobrali možného výkonu akcií Facebooku.

Výkonnost internetových akcií po IPO

U valné části IPO, převážně těch z technologické oblasti, nakonec ke stabilnímu toku zisků nedošlo. Nic netušící veřejnosti se pouze vykládají neuvěřitelné historky o jejich růstu.

Pokud chceme s jistotou zjistit, zda se IPO může "pokazit", je potřeba přijít na to, jak hodlají se svým novým bohatstvím naložit prvotní investoři. Mnoho technologických firem je financováno z rizikového kapitálu (venture capital), a proto věřte, že si tito původní investoři svůj podíl ve firmě ponechají a budou si myslet, že má firma větší hodnotu, než jakou za ni platí trh.

To je ovšem pravda jen někdy, spíše jednou za čas. První den vyletí IPO rychle nahoru, ale pak z něj všichni vycouvají - taková je podstata celého tohoto byznysu.

Všichni podléháme módním trendům

Pokud chce investor budovat své bohatství s rozumem, zřídkakdy jde do IPO naplno. Je ironií, že si to mnoho investorů zřejmě uvědomuje, ale chovají se, jako by na to zapomněli. Je to stejné jako s novými botami, které v noci světélkují - všichni by je chtěli. A všichni proto touží po rychle rostoucí akcii.

Podíval jsem na na několik posledních IPO technologických firem a jejich výkonnost. Výsledky překvapily dokonce i mě. Jen 4 z 10 IPO mělo od svého uvedení kladné absolutní výnosy. Celkem 9 z 10 se vyvíjelo než index Nasdaq, jako jediná ho překonala Zynga, a to o 0,3 procentního bodu (graf nahoře).

Názor investorských celebrit: Facebook nás jako investice netankuje! Názor investorských celebrit: Facebook nás jako investice netankuje! Facebook chce v primárním úpisu od investorů "vybrat" minimálně 5 miliard dolarů. Mluví se o ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama