Výsledková sezóna

| Petr Novotný

Leden, duben, červenec a říjen - výsledková sezóna. Měsíce, kdy firmy skládají účty a investorům předkládají hospodářské výsledky. Známky, které za ně můžou dostat, jsou tři.

Výborně - za lepší čísla než předpovídali analytici; velmi dobře - za splnění cílů; a dobře pro ty společnosti, které na vytyčenou laťku nedosáhnou. Premianty, kteří překonají očekávání, čeká odměna. Tu představuje růst jejich akcií. Propadlíkům naopak trh neodpouští. Akcie těchto firem zpravidla potká výprodej.

Co v hospodářských výsledcích investoři mohou najít? Odpověď na dvě klíčové otázky. Jak rychle společnost roste? A jak je zisková? Tu první najdou v kolence tržby, tu druhou v řádku čistý zisk na akcii.

Od mladých společností se čeká, že předvedou solidní růst. Ziskovost jde po určitou dobu do pozadí. Od těch starších investoři očekávají, že už dovedou proměnit růst do zisku. Zralé společnosti se tak svým akcionářům odměňují výplatou dividend nebo zpětným odkupem svých akci.

Investor má před samotným nákupem akcií dilema. Jediné, co zná, jsou hospodářské výsledky z minulosti. Tržní ceny akcií se však většinou odvíjejí od toho, co investor neví - budoucích zisků a tržeb. Burzovní analytici sice ve velkých investičních bankách a makléřských domech dávají investorům k dispozici svůj odhad čtvrtletních výsledků veřejně obchodovaných společností, ale problém je v tom, že se jejich předpovědi často podobají burčáku. Mění se s každým dnem tak, jak se blíží okamžik, kdy s nimi firma nakonec předstoupí před investory.

  • Výsledkovou sezónu by měl sledovat každý investor. Nese s sebou totiž větší kolísavost trhů. Tomu, kdo investuje dlouhodobě, by sice neměla uškodit, ale naprosté ignorování čtvrtletních výsledků se nemusí vyplatit nikomu.
reklama
reklama