Jak funguje podílový fond

| Lucie Simpartlová

Podílové fondy jsou stále nejrozšířenějším způsobem investování pro drobné investory. Jak fungují a jakým způsobem se stanovuje hodnota podílového listu?

  • Podílový fond je forma kolektivního investování, což znamená, že shromažďuje majetek většího množství investorů.

  • Příkladem investora podílového fondu může být člověk, který se rozhodl investovat na kapitálovém trhu 1 000 USD.

  • Jelikož nemá zkušenosti ani čas se své investici věnovat, vybere si investiční společnost, která se o svěřené prostředky odborně postará.

Pravidla pro zainvestování svěřených prostředků, tzv. investiční cíle, jsou definovány ve statutu nebo prospektu podílového fondu a investiční společnost se jich musí striktně držet.

Nabídka podílových fondů

Při výběru fondu si investor může zvolit, zda se chce zaměřit na akcie nebo dluhopisy, zda chce investovat v USA, v Evropě, na rozvíjejících se trzích či na celém světě, v jaké měně, do jakého odvětví ekonomiky atd.

V praxi to vypadá tak, že investiční společnost obhospodařuje obvykle více otevřených podílových fondů s různými strategiemi a investoři se rozhodnou, kam vloží své prostředky. Mohou si dokonce vytvořit své "portfolio" kombinací více fondů (princip diverzifikace).

Řekněme, že se investor rozhodl investovat do akcií amerických společností. Co se tedy stalo s jeho investicí?

Jeho peníze se staly součástí portfolia fondu, který tyto akcie nakupuje. Z investora je nyní podílník, který získal určitý počet podílových listů představující podíl na majetku fondu.

Podílový fond

Portfolio podílového fondu

Díky tomu, že do fondu investovalo více investorů, má portfoliomanažer, který fond řídí, možnost rozložit svěřené prostředky mezi akcie různých společností za využití větší částky finančních prostředků.

Za 1 000 USD "našeho" investora by jich totiž na burze mnoho nepořídil. Portfolio akciového fondu bývá obvykle rozloženo mezi 50 až 200 různých titulů (společností, jejichž akcie jsou do portfolia nakoupeny).

  • 1
  • 2
reklama
reklama