Býčí trh, který nebyl. Přesto přinesl poučení

| Andrej Rády

Většina finančních médií se v poslední době věnovala pádu Lehman Brothers, kořenům finanční krize, převzetí Merrill Lynch a podobně. Ale investoři si připomínají ještě jedno výročí, a sice deset let od vydání knihy Dow 36 000: Nová strategie, jak vydělat na nastávajícím růstu cen akcií

(v orig. “Dow 36,000: The New Strategy for Profiting From the Coming Rise in the Stock Market”). Autoři knihy James K. Glassman and Kevin A. Hassett sice tak úplně netrefili do černého, pokud jde o vývoj na trzích, ale přesto se jim podařilo odhalit pomyslný tajný kód skrytý mezi řádky akciového trhu. Poukázali na to, že i v době poměrně divokého obchodování byly akcie podhodnoceny. Z historických dat odvodili, že investice do akcií byla mnohem méně riskantní, než jaké panovaly názory v té době. Dow se tehdy pohyboval okolo 10 300 bodů, a podle nich mohl mít dokonce více než třikrát větší hodnotu. Dnes je snadné se vysmát takovému názoru. Ale před deseti lety se smál málokdo. Naopak velká část Wall Street sdílela podobná stanoviska, ačkoli jen někteří pro ně hledali zásadní argumenty. Na Wall Street byli pro smích jen Ti, kteří optimismus nesdíleli a varovali před možným zklamáním z investic do akcií. Kdo čekal pád, byl za blázna.Kromě rozjímání a lítosti si z minulosti můžeme vzít ponaučení.

Jaké si můžeme vzít z posledních deseti let?

1. Nezapomínat na dividendu

Během akciové bubliny v 90. letech se snažili investoři veškerý zisk realizovat na ceně akcie. A proto hledali tituly, které vyplácely malou nebo žádnou dividendu. Dividendy jsou přitom něco jako záchranný kruh každého investory do akcií. Od vydání knihy Dow ztratil zhruba 7 procent. Ale když započítáte dividendy, jste za stejnou dobu zhruba na svém.

2. Pozor na inflaci

Ceny rostly v uplynulé dekádě jen pozvolna, ale dolar za stejné období ztratil 23 procent své kupní síly. Dnes mnozí ignorují inflaci a nechávají své peníze ležet na účtech s minimálním výnosem. Nejde jen o nominální hodnotu, je potřeba inflaci započítat.

reklama
reklama