Nejběžnější triky finančních poradců

| Petr Zámečník

Mezi finančními poradci jsou bohužel tací, kteří myslí jen na svoji peněženku a které vůbec nezajímá klientův prospěch. Jak poznat podvodníka a na co si dát největší pozor? Přinášíme pět nejčastějších triků "finančních poradců".

Finanční poradce - ilustrační foto

Finanční poradce dokáže klientovi ušetřit spoustu času, vydělat mu peníze i ho zajistit před nenadálými událostmi. Finančními poradci se ovšem nazývají i podvodníci, jejichž jediným zájmem je získání provize. Třemi jednoduchými "triky" jsou z klienta schopni vytáhnout celoživotní úspory.

Riziko se skrývá především ve třech oblastech finančních produktů. Dvě z nich jsou přitom podporované státem – jeden státním příspěvkem, druhý daňovými odpočty. Ostražitost je na místě především u životního pojištění, stavebního spoření a investic.

Rezervotvorné životní pojištění

Rezervotvorné životní pojištění (zejména investiční životní pojištění a kapitálové životní pojištění) je provizně nejzajímavějším standardním produktem. I proto ho má skoro každá rodina, kterou finanční poradce navštívil. Nemusí se jednat o vysloveně špatný produkt, záleží především na jeho nastavení – musí především krýt rizika (zejména smrti, invalidity), která rodina pokrýt potřebuje. Jako spořící produkt, jak se často prodává, není vhodné.

1. trik: Životní pojištění bude povinné

Zejména s blížící se penzijní reformou se objevují podvodníci, kteří prodávají rezervotvorná životní pojištění pod záminkou, že s penzijní reformou bude povinné. Je prý dobré si ho uzavřít dříve. A právě to jejich je tím produktem, který každý bude muset mít povinně. Dalším argumentem je, že až bude skutečně povinné, bude dražší.

To je naprostý nesmysl využívající neznalosti lidí. V rámci penzijní reformy se nezavede žádná povinnost uzavřít si soukromé životní pojištění. U tohoto produktu dokonce ani představitelé státu nevědí, co vlastně chtějí.

2. trik: Máme lepší, výhodnější, modernější, levnější produkt

Finanční produkty se neustále vyvíjejí, finanční instituce přicházejí s novými, které mají více či méně upravené některé vlastnosti. A v některých případech může být pro klienta výhodné produkt změnit.

Ale! Pokud má klient z dřívější doby uzavřené životní pojištění převážně (či čistě) na spoření, jeho změna za levnější produkt přijde zpravidla draho. U původního produktu jsou jeho počáteční náklady splaceny přibližně po 2 letech spoření, kdežto u nového produktu bude klient teprve ony nižší poplatky platit. Zaplatí si tak "založení" produktu znovu.

  • 1
  • 2
reklama
reklama