Co chceme, co potřebujeme, a co si myslíme, že chceme?

| redakce

Svádíme celoživotní boj. Máme problém rozlišit potřeby a touhy. Proč nejsme nikdy spokojeni s tím, co už máme, a prahneme neustále po něčem dalším?

Nakupování

Když se nám narodí dítě do garsonky staré třicet let, počítáme s tím, že je to jen přestupní stanice, protože až poroste (dítě, ne garsonka), bude potřebovat více prostoru. Bereme za samozřejmé, že se časem porozhlédneme po domě s velkou zahradou a dvěma koupelnami. Jaké překvapení, když se jednoho dne dáme do řeči se sedmdesátiletým pánem, který bydlí v podobně stísněných podmínkách a který vzpomíná na časy, kdy žil v jedné místnosti s rodiči i se svými čtyřmi sourozenci a všichni byli pyšní na to, že tak slušné bydlení vůbec sehnali.

Moderní doba = konzum? Nemusí tomu tak být

To, čemu dennodenně v otázkách svých osobních financí čelíme, je neustále se rozpínající definice našich domnělých potřeb. Věci, které jsme dříve považovali za luxusní, chápeme jako nezbytnou potřebu, jiné rovnou házíme do starého železa. Před deseti lety neměl mobil každý dospělý. Dnes ho má většina dětí. A nejlépe ten nejnovější a "nejchytřejší".

Když si ujasníte rozdíl mezi potřebami a touhami, můžete se vyhnout řadě konfliktů v rámci rodiny a částečně ochránit své konto. Rozlišit obě kategorie je ovšem v praxi náročné a vyžaduje to pevnou vůli.

Negativním rysem moderního života je neutuchající pocit, že bychom toho měli mít a chtít stále více. Jen málo z nás je spokojeno s tím, co má. Výjimky se však najdou a věřte, že takoví lidé mají mnohem šťastnější život. Ať už jde o technologické výstřelky, přátele, nebo rodinu, měli bychom se naučit rozlišit reálné potřeby a touhy.

- Klíčem k finančnímu štěstí není kupovat si stále více, ale chtít méně.

- Věc, která byla kdysi touhou, se stává potřebou ne kvůli tomu, že by se nějak změnila, ale že se změnilo její vnímání.

- Máte pocit, že nemáte něčeho dost? Tak se zamyslete nad tím, zda to skutečně potřebujete.

- Přiznejte si, nekončí ty krásné drahé hračky, které svým dětem kupujete, po krátké době na půdě v krabici s visačkou "Prodat do bazaru"?

Kvůli čemu přicházíme o peníze? Často za to může naše osobnost Kvůli čemu přicházíme o peníze? Často za to může naše osobnost Behaviorální finance získávají poslední dobou na významu. Možná k tomu svým způsobem přispěla i krize. ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama