Umět prodávat. Exit strategie se může hodit

| Andrej Rády

Od doby, kdy Warren Buffet řekl, že jeho ideální doba držení nakoupených akcií je 'navždy', celá řada investorů zapomněla, že je potřeba umět i ve správnou chvíli prodávat.

Ačkoli ve výsledku jsou to právě vlastníci, ne obchodníci, kdo dlouhodobě hodně vydělává, neměli by ani oni zapomínat na to, co je nedílnou součástí byznysu – umět skončit. Kolik miliard, možná bilionů na celém světě zmizelo jako pára nad hrncem jen proto, že tito vlastníci neměli dobrou exit strategii?

Mark Cuban byl dobře připraven skončit. V roce 1999, v době největšího rozmachu internetu, prodal Broadcast.com za 5,9 miliardy dolarů společnosti Yahoo. Škarohlídi ho v té době kritizovali. Prý by v té době mohl dostat i 10 miliard.

Dnes je Cuban miliardář a škarohlídi dál čekají na vyšší ceny, které přeci určitě musejí jednou přijít. Cuban byl zkrátka prozíravý a dokázal odhadnout, že na technologickém trhu roste velká bublina, které svým včasným prodejem beze zbytku využil.

Opatrně s lepší budoucností

Technologická bublina v roce 2000

Řada investičních rad a analýz na Wall Street počítá s lepšími zítřky. Proč je však budoucnost ve většině případů o tolik růžovější než minulost? Protože musí? Bohužel to vždycky nevyjde.

I když se nám nechce, podívejme se do historie. Od roku 1997 do roku 2000 vyrostl technologický index Nasdaq Composite z 1 250 na 5 000 bodů. Tvářemi technologického boomu na Wall Street byli například analytici Henry Blodget, Jack Grubman nebo Mary Meekerová. Kdyby v té době některý z nich doporučil akcie Amazonu s cílovou cenou 250 dolarů, do rána by někdo přišel ještě s vyšší cenou.

Analytici v té době byli spíš hvězdami na CNBC, než aby pitvali finanční rozvahy firem. A investoři, odkázaní na jejich rady, se nechali dovést až k propasti, do které až na výjimky poslušně naskákali.

  • 1
  • 2
reklama
reklama