Škola tradera: Druhy analýz

| Jan Krpálek

Vzdělávání v oblasti financí a investic je stále důležitější. Přicházejí na to i Češi, kteří i v souvislosti s plánovanou důchodovou reformou budou muset dlouhodobě myslet na zadní kolečka, podobně jako Američané. V aktuálním dílu se podívejme na základní typy analýz, které pomáhají při investičním rozhodování.

Analýza trhu - ilustrační foto

Cílem tradingu je získat při obchodu co největší pravděpodobnost úspěchu. Abychom mohli reálně zhodnotit dané klady a zápory obchodu, je nutné si alespoň částečně uvědomit okolnosti a příčiny pohybu ceny. Jako tradery nás totiž nezajímá pouze to, zda cena půjde nahoru či dolů, ale také jak moc půjde nahoru nebo jaká je naše hranice přijatelné ztráty na obchod.

Je naivní se domnívat, že jsme schopni vstřebat 100 % možných informací o daném instrumentu (měnovém páru, komoditě, nebo třeba i akcii), ale není od věci se snažit získat maximum informací. Je tedy zřejmé, že si nikdy nemůžeme být jisti velikosti pohybu ceny. Třeba právě ta jedna informace, již jsme nebyli schopni zahrnout do plánu, bude mít zásadní dopad na vývoj ceny (ostatní obchodníci ji vyhodnotí jinak).

Kdybych měl trochu odbočit, uvedl bych následek této neschopnosti. Právě proto, že nejsme schopni brát v úvahu všechny informace, a zároveň chceme eliminovat riziko, je potřeba diverzifikace. Nesázet vše na jednu kartu, rozdělit své portfolio mezi více instrumentů. Upřesním pro trading - nedávat na jediný obchod polovinu svého účtu jen proto, že se "domníváme". Nesázíme sportku, spekulujeme.

Základem všeho v tradingu je analýza, kdy se snažíme pochopit vlivy působící na cenu. Zde je skryta ona práce tradera, jež třeba na první pohled nemusí být vidět. Samotné podávání příkazů je již "jen" věcí přesnosti, trpělivosti a realizace obchodního plánu.

V podstatě existují tři základní druhy analýzy:

  • fundamentální analýza

  • psychologická analýza

  • technická analýza

Charakteristika analýz
  • 1
  • 2
reklama
reklama