7 pravidel pro rozeznávání investičních příležitostí

| Andrej Rády

Investoři potřebují pravidla. Bez struktury a pořádku jsou totiž ztraceni. Mnozí komentátoři radí investovat prakticky jako roboti – bez emocí a vždy podle stejných zásad a pravidel. Howard Marks z Oaktree Capital Management doporučuje v investování dodržovat 7 principů.

1. Žádná firma, skupina nebo sektor nejsou předurčeny ke stálým vysokým ziskům

Diverzifikace portfolia

Neexistuje třída aktiv, které by se mělo dařit jen pro to, že je to zrovna ta konkrétní. Příkladem je realitní sektor – říkalo se: "Kupujte nemovitosti, jsou skvělým zajištěním proti inflaci." Ovšem poslední léta ukázala, že investice do realit v nevhodné době zkrátka nemusí fungovat.

2. Nejpodstatnější je, kdy a za kolik investujete, ne do čeho

Je krátkozraké tvrdit, že je nějaké investiční téma nevhodné. Jak kdy, za kolik a pro koho. Například výběr akcií jinak kvalitních firem neznamená automaticky úspěch – vzpomeňme na Xerox, Avon, Merck a zbytek akcií, které byly oblíbené v 60. a 70. letech 20. století (tzv. "nifty fifty") v roce 1974.

Každá investice může být v určité době výhodná, a v jiné nikoliv. Říká se, že "každý dluhopis může mít za určitou cenu rating AAA". Neexistuje tak dobré aktivum, aby nemohlo být nadhodnocené, a naopak tak špatné, aby nebylo za hodně nízkou cenu atraktivní.

3. V investování je psychologie důležitější než ekonomie a účetnictví

Klíčové je, kdo zrovna má, a kdo nemá určitou investici v oblibě. Budoucí ceny jsou závislé na tom, kolika lidem se dané aktivum bude líbit, a kolika ne. Investování je taková soutěž popularity. Nejnebezpečnější je něco nakupovat, když je to nejpopulárnější – v tu chvíli jsou totiž v ceně zahrnuty všechna "dobrozdání" a pozitivní fakta, a na trhu už nezbývají žádní noví kupci.

Nejbezpečnější a potenciálně nejvíce ziskové je tedy nakupovat to, co nikdo nechce. Časem se totiž takové aktivum může vyvíjet jediným směrem – nahoru. Sledujte proto, které společnosti jsou nejčastěji skloňované, které sektory jsou nejvíce populární. Většinou na ně dojde. Zajímejte se tedy spíše o tituly nebo celé sektory, které jsou mimo zájem "investorského mainstreamu".

reklama
reklama