Vydělejte balík peněz tím, co milujete

| Michal Kašpárek

Gary Vaynerchuk je huba nevymáchaná a má rád víno. Přišel na to, jak vydělat peníze právě tím, co ho baví - a poradí i vám.

gary vaynerchuk

Dnes čtyřiatřicetiletý Gary Vaynerchuk přišel do Spojených států s rodiči v 70. letech, vystudoval obchodní školu a s obrovským zápalem se začal starat o rodinnou firmu.

Z obyčejné vinotéky vytvořil během několika let díky nápaditému marketingu byznys s 60milionovým obratem. Jeho internetový videopořad o víně Wine Library se stal učebnicovým příkladem toho, jak udělat s laciným technickým vybavením obrovskou show a kromě své firmy zpopularizovat i vlastní "ksicht".

Právě profláklá persona pomohla Vaynerchukovi k milionové smlouvě na deset knih u nakladatelství HarperStudio. Crush It. Why now is the time to cash in on you passion (česky nejlépe Vymačkejte to. Proč je právě teď chvíle pro vydělávání na vaší vášni) vyšla před čtvrt rokem a Vaynerchuk se v ní snaží vysvětlit, jak vydělat peníze na prakticky jakémkoliv koníčku.

Hned na začátek můžeme prozradit, že inspirativnější knihu jste v ruce asi dlouho nedrželi.

Každý má svou značku. Starejte se o ni

Vaynerchuk věří, že v éře blogů a sociálních sítí má každý člověk svou "osobní značku", která mu může pomoci získávat kontakty a vydělávat peníze, anebo taky všechno pokonit. Záleží na tom, jaká je. "Starat se o svou osobní značku znamená, že ke svému resumé přispíváte každým nadechnutím a každou sekundou práce. Váš poslední tweet, status na Facebooku nebo článek na blogu – to je teď váš profesní životopis," připomíná. Hlavně ze začátku podnikání při tom bude vaše osobní značka vlastně všechno, co budete mít.

I když je Vaynerchuk tak strhující postava, že by čtenáře (a diváky) uvrtal do sebevětší blbiny, musí se mu nechat, že je zároveň střízlivý a zdravě skeptický. Netvrdí, že máte hned dát výpověď v práci, šudlat svoje hobby na plný úvazek a hrát si při tom na rockovou hvězdu.

Radí ale myslet na budoucnost a po večerech (nebo po nocích, pokud máte děti) budovat svůj vedlejší byznys, který vás bude naplňovat. Tím spíš, pokud pracujete v dinosauří firmě, která vám neumožní to, o čem je vlastně celá kniha – věnovat se tomu, co vás baví, a vystupovat při tom jako veřejná postava, odborník a showman.

Najděte si svoje téma a svoje médium

Sportovní boty. Hnojiva. Čaj. Určitě máte koníček, který skutečně milujete. Motají se v něm aspoň nějaké peníze? Rozumíte mu nejlíp na světě? Dá se o něm publikovat třeba stovka článků? Třikrát ano? Výborně, jsou před vámi slušné možnosti.

Pokud se stydíte před kamerou nebo nemáte pusu prořízlou jako Vaynerchuk, který sebe a svou firmu proslavil videopořady, ve kterých mluví o vínech netradičně humpoláckým, snoby dráždícím jazykem, neznamená to, že nemůžete následovat jeho cestu. Založte blog a publikujte na něm články.

Nahrávejte "rozhlasové" pořady a nabídněte je lidem ke stažení do přehrávačů. Možností je spousta: "Každý může vydělat 40 000 dolarů ročně, pokud dobře nakombinuje svoji vášeň a svoje médium," dodává autor kuráž a představuje lidi, kterým se podobná věc podařila.

Pozor, Crush It není jen injekcí odvahy. Vaynerchuk odkazuje na řadu webových služeb, které vám můžou pomoci. Dělí se o svoje zkušenosti s nahráváním videa na internet; radí, na jakém redakčním systému rozběhnout blog; vysvětluje, jak se starat o svou firmu či o svou "osobní značku" na Facebooku. Knize to trochu ubírá na nadčasovosti – pro nováčka v oboru jsou ale některé rady nedocenitelné.

  • 1
  • 2
reklama
reklama