Investování: Analytická doporučení často dorazí ke čtenářům pozdě

| Šimon Finemon

Jsme zásobování předpověďmi analytiků, která akcie bude stoupat, která klesat, jak se bude dále trh vyvíjet. Není se čemu divit, jsou za to placeni. Jsou však jejich předpovědi pro investory dobrým vodítkem?

Analýza trhu - ilustrační foto

Než popíšeme nejzákladnější strategie, udělejme malou exkurzi mezi mediální doporučení týkajících se investování na trzích. Zkušenosti ukazují, že nákupy a prodeje cenných papírů prováděné na základě mediálních doporučení nejsou dobrou investiční strategií. Trhy se mnohdy naopak vyvíjejí opačně, než předpovídají renomovaná finanční média.

Akcie citlivě reagují na změny v ekonomické situaci společností. Proto investoři oprávněně přikládají velký význam informacím, které se týkají společnosti. Často tradovaným názorem je, že s dostupnými informacemi o společnosti, situaci v oboru a makroekonomickém prostředí lze relativně spolehlivě odhadnout budoucí vývoj trhů pro nejbližší měsíce nebo dokonce roky.

S křížkem po funuse

Řada drobných investorů si ovšem neuvědomuje, že než se tyto informace dostanou k nim, trhy už na ně dávno zareagovaly. Platí to zvláště pro masově šířené informace, které se rychle dostanou mezi velký počet osob na celém světě.

Čím později investor zareaguje, tím méně může publikovanou zprávu využít. Velmi často rozhodují minuty, než efektivní trhy jakoukoli zprávu promítnou do hodnoty kurzu. Budoucí výkonnost pak závisí na ještě nezveřejněných informacích a okamžitých reakcích investorů na ně. Nové informace samozřejmě mohou původní zprávu podpořit, nebo naopak přinést zjištění, které ji zpochybní a vyvolá opačnou tržní reakci.

Kromě celkové nálady na trzích záleží i na charakteru zprávy (zda se opírá o dlouhodobější trendy, nebo si všímá spíše nových, dosud nepoznaných faktů). Proto mnohdy předpovědi renomovaných ekonomických médií ohledně budoucího vývoje trhů nevycházejí.

Se zajímavým srovnáním přišel americký finanční poradce Neal Frankle ve své knize Proč chytří lidé ztrácejí jmění (Why Smart People Lose a Fortune). Poukázal na to, že lidé by neměli investovat na základě mediálních doporučení, protože trhy reagují na predikce budoucího tržního vývoje spíše opačně. Souhlasné tržní reakce mají většinou jen krátkou životnost, a pak jsou trhem bezpečně ignorovány.

Proč jdou trhy tak často "proti médiím"?

Ovšem nevylučujeme, že některá mediálně prezentovaná investiční doporučení přinášejí úspěch. Nicméně se to nestává příliš často. Na otázku, proč trhy reagují na odborníky zpracované a zveřejněné predikce opačným směrem, než by měly, existuje několik vysvětlení.

  • 1
  • 2
reklama
reklama