Crowdsourcing: Skupinové investování míří do Česka

| Michal Kašpárek

Kasičku, do které prostý český lid sbíral příspěvky na Národní divadlo, někdo čmajzl z depozitáře Národního muzea a připojil ji k internetu. Tak nejlíp lze popsat crowdsourcing, "skupinové investování" do podnikatelů i umělců. Ve Státech se zabydlelo, teď míří k nám.

Sellaband - domovská stránka

Designéra Scotta Wilsona napadlo, že by mohl začít vyrábět a prodávat pásek na zápěstí, který by z malého MP3 přehrávače iPod Nano udělal pěkné hodinky. Nešel si na to půjčit do banky ani nehledal investora – namísto toho přes server Kickstarter požádal neznámé lidi o milodary. Potřeboval celkem 15 tisíc dolarů. Dostal skoro milion, a to od 13 512 investorů.

Několika programátorům stále více lezlo krkem, jakou moc získává Facebook nad lidským soukromím, a na Kickstarteru loni v dubnu poprosili podobně naladěné o deset tisíc dolarů na start vývoje alternativní sociální sítě Diaspora. Přispělo jim šest a půl tisíce lidí – včetně Marka Zuckerberga, tvůrce Facebooku.

Tohle není "Den D"

Služby jako Kickstarter, RocketHub a Sellaband spojuje několik rysů:

● Po registraci máte možnost svými příspěvky (obvykle minimálně pěti- až desetidolarovými) dotovat projekty, které vás zaujmou. Podnikatelé tu mohou požadovat dotaci na rozjezd výroby svého zboží, kapely na nahrání CD v profesionálním studiu, filmoví dokumentaristé na cestovné a pronájem techniky.

● Žadatelé dostanou peníze na účet až ve chvíli, kdy dárci poskládají celou požadovanou částku. V opačném případě se donátorům jejich investice vrátí zpět.

● I kvůli americké legislativě výrazně regulující prodej podílů ve firmách po internetu se nestáváte spolumajiteli firem, kterým posíláte peníze – na rozdíl třeba od klasických investorů, které znáte z televizního "Dne D". Odměnou vám bude obvykle nějaká maličkost, podle výše dotace – za deset dolarů dostanete vlastní titulek na konci filmu, za tisíc čestné místo na premiéře.

● Služba se zaručuje za to, že peníze půjdou skutečně tam, kam mají – a na oplátku si bere několik procent z každé dotace.

Slevové servery naruby

"Nejde tu o filantropii ani o charitu. Mluvíme o podpoře obchodu," vysvětlil stanici BBC Perry Chen, spoluzakladatel Kickstarteru, když se trend dostal do nechápajících mainstreamových médií.

  • 1
  • 2
reklama
reklama