Pravidla pro život a investování aneb břemeno těžkne časem

| Andrej Rády

Sklenice z poloviny plná vody. Nebo z poloviny prázdná? Klasické dilema. Záleží na úhlu pohledu, optimista odpoví jinak než pesimista. Ale dá se na to podívat i jinak. Jak těžká je z poloviny naplněná sklenice? Odpověď na tuto otázku má s investováním leccos společného.

Sklenice napůl vypitá

Napůl plná sklenice váží tím víc, čím déle ji držíte v ruce. Držet sklenici minutu je jiné než ji držet celý den.

A stejné je to například se stresem. Chvíli se dá vydržet, nárazově nás možná i žene kupředu, ale dlouhodobě je nesnesitelný.

Těžký život tradera

Ať je stres způsoben čímkoli, je potřeba umět "vypnout". Ať jde o pracovní vytížení, nebo například nepovedené investice. Klesající křivky hlavních akciových indexů v uplynulém týdnu jistě vyděsili spoustu investorů. Ale život je krátký na to, abychom se nechali vyděsit nějakými "popadanými" akciemi.

Tradeři jen těžko mohou nechat stres v práci. Často je výkon investovaných peněz poměrně tristní, což vyvolá stres, a ten může negativně ovlivnit dobře míněnou snahu o nápravu.

Kdo ovšem pečlivě dodržuje předem stanovenou strategii a nebojí se zbavovat ztrátových pozic, ten se nejhoršímu stresu bezpečně vyhne. Ztráta z určité investice bude tím větší, čím více času s ní investor stráví. Jako když držíte dlouho jinak docela lehkou sklenici...

Při investování sledujte peníze, ne kecy

Držení ztrátových pozic nejen "unavuje ruce", ale také zaměstnává oči, které by jinak mohly hledat lepší tržní příležitosti. A to už je solidní frustrace.

Pokud se budete chtít vyhnout podobné chybě, vzpomeňte si alespoň na některá výše uvedená slova, případně si vezměte ponaučení z dalších uvedených, někdy možná vtipných doporučení.

1. Někdy jste holt socha, a jindy holub, který na ní kálí.

2. Važte slova, nikdy nevíte, kdy se vám vrátí.

3. Snažte se číst dobrou literaturu. Když vás uprostřed čtení zajede auto, alespoň budete za intelektuála.

4. Řiďte opatrně. Nejen auta (třeba Toyoty) jsou někdy svolávána svým Stvořitelem.

  • 1
  • 2
reklama
reklama