Pozor na investiční pravdy. Nemusejí fungovat pokaždé

| redakce

Jistě to znáte, investiční pořekadla typu "Sell in May and go away", různé sezónní a sektorové zvyklosti, například lednový efekt či tvrzení, že menší firmy nabízejí lepší výnosy. Statistiky tato pravidla často potvrzují. Investoři by ovšem neměli na podobných "pravdách" zakládat své investiční strategie.

London Business School (LBS) ve spolupráci s Credit Suisse vypracovala zajímavou studii, která se zabývá třemi podobnými investičními poučkami. Profesoři Dimson, Marsh a Staunton z LBS shromáždili data, aby ověřili, zda opravdu fungují:

  • Efekt velikosti (jsou akcie malých firem výkonnější ve než akcie velkých firem?)

  • Hodnotová prémie (vynášejí hodnotové akcie více než rychle rostoucí tituly?)

  • Momentum (vedou si minulí vítězové lépe než poražení i v dalším období?)

Závěry studie pravděpodobně zklamou investory hledající něco jako investiční "svatý grál". Z průzkumu totiž vyplývá, že ani jedna strategie není stoprocentně spolehlivá. Pokud hledáte při investování nějakou tu "zkratku", nechte si zajít chuť.

1. Small caps vs. large caps

Jak je patrné z grafu, pokud byste na britském trhu v roce 1955 investovali 1 libru, zhodnotila by se ke konci roku 2010 na 822 liber (roční výnos 12,8 %). To je sice dobrý výsledek, ale nyní se zaměřte na další variantu, kdy byste stejný obnos vložili do firem z indexu malých společností Hoare Govett Smaller Companies Index, které tvoří sotva desetinu britského trhu. Za stejné období byste vydělali 3 248 liber.

A teď se podržte: Nejmenší společnosti, tzv. micro caps, by vám ke konci minulého roku dopomohly dokonce k 14 210 librám!

Ovšem pozor! V 90. letech efekt velikosti ve většině případů přestal fungovat. Avšak ve chvíli, kdy už investoři rezignovali, začal na přelomu tisíciletí znovu platit. V 90. letech byly zkrátka v módě spíše velké společnosti.

Efekt velikosti na grafu
  • 1
  • 2
reklama
reklama