Co byste měli vědět o investičním dotazníku

| Daniel Kuchta

Investiční dotazník musí vyplnit každý investor, který chce své prostředky zhodnotit v některém z investičních produktů. Klientům může poskytnout ochranu před investicemi do produktů, kterým nerozumějí a které by je mohly poškodit. Ochránit ovšem může také zprostředkovatele a obchodníky, kteří čelí stížnostem ze strany klientů.

Investování - ilustrační foto

Investiční dotazník je dokumentem, který je pro mnohé investory i společnosti pouze přítěží při uzavírání smlouvy a zvýšením administrativní zátěže. Může však oběma stranám pomoci předcházet zbytečným problémům a nedorozuměním. Povinnost vyplňovat investiční dotazník je definována zákonem o podnikání na kapitálovém trhu a je v něm zakotvena díky jednotné evropské směrnici MiFID.

Zjednodušeně řečeno klientovi umožní lépe definovat jeho cíle a pomůže mu vyvarovat se investic, které pro něj nejsou vhodné nebo jim nerozumí. Zprostředkovatelům nebo obchodníkům s cennými papíry zase pomůže zjistit klientovy potřeby, preference a znalosti, což ve výsledku může vést k doporučení nejvhodnějšího produktu.

Zprostředkovatelé investic: Má ČNB tvrdě zakročit?

Bez údajů nemusí být nabídka investic ideální

Investiční dotazník dnes musí s klientem vyplňovat prakticky každý, kdo mu chce nabídnout nějaký finanční produkt, ať jde o prodejce pojištění, investiční poradce, banky, nebo třeba obchodníky s cennými papíry a jejich zprostředkovatele. Každý klient investičního poradce by měl vyplnit takzvaný test vhodnosti, který kromě znalosti investičních produktů, rizikového profilu nebo investičního horizontu zkoumá také vzdělání a majetkové poměry klienta.

Ne každý klient je ochotný uvést své příjmy a majetek, a tak může být tento test ovlivněn tím, co chce a nechce v dotazníku uvést. Pokud ovšem klient uvede neúplné informace, rozsah služeb, které mu může poradce poskytovat, bude omezen.

Když vám finanční poradce něco tají... Když vám finanční poradce něco tají... Najít si finančního poradce je jako hledat partnera pro život. Musí být chytrý, spolehlivý a ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama