Technická analýza – 6. díl: Trend

| redakce

V minulých dílech seriálu jsme si představili svíčkové formace, které upozorňují na možné zpomalení nebo obrat trendu. Než budeme moci tyto formace použít, je nutné správně identifikovat a analyzovat trend.

Rozpoznání obratu, neboli počátku nového trendu, průběhu a konce trendu, musí patřit do základního arzenálu každého obchodníka. Trh se může pohybovat třemi směry – nahoru, dolů a do strany. Trh, u kterého cena roste, nazýváme trhem v uptrendu (v rostoucím trendu). Když cena na trhu klesá, nazýváme jej trhem v downtrendu (v klesajícím trendu). Pokud se trh nepohybuje v jasném uptrendu nebo downtrendu, máme tzv. netrendový trh, trh pohybující se do strany.

Obecně se říká, že se trhy pohybují do strany přibližně v 70 % času. Ziskové obchodování v netrendovém trhu je velmi těžké a málokdo je schopen dlouhodobě v takovém trhu profitovat. Už pouhý fakt, že budete schopni identifikovat, že trh takzvaně netrenduje, bude pro vás ohromné plus, protože budete vědět, že je lepší se takovému trhu vyhnout a poohlédnout se po trhu, který takzvaně tenduje, kde máte větší šanci vydělat.

Trend je silný koncept

Představte si nákladní námořní loď. Stojí ji spoustu energie a času, aby se rozjela, ale jakmile je jednou v pohybu, její energie je velká. Kdybyste jí vypnuli motory, bude dlouho trvat, než se zastaví.

Podobné je to s trendem na trzích. Může trvat dny i týdny, než se "rozjede" nový trend. Můžete mít několik falešných průrazů, které budou vypadat jako počátek nového trendu, ale cena se rychle vrátí zpět. Je to riziko podnikání a musíte na něj být připraveni. Jakmile však jednou máte jasně identifikovaný trend, je relativně bezpečné do něj v určitých místech "naskočit", protože energie v něm obsažená potlačí cenu ještě nějakou dobu ve směru trendu. Je mnohem rozumnější a bezpečnější obchodovat s trendem než proti němu.

Trend je třeba posuzovat ve více časových rámcích. Největší váhu přikládáme trendu z nejvyššího časového rámce, a naopak nejmenší váhu má trend z nejnižšího časového rámce.

Uptrend

Uptrend poznáme tak, že cena vzroste, poté se vrátí o nějakou část předchozího růstového pohybu, aby se vydala znovu výše a došla dál než předchozí růstový pohyb. Tím se budou tvořit jakési schody vzhůru.

Uptrend
reklama
reklama