Štve vás vaše banka? Tak ji vyměňte!

| Jan Stuchlík

Změnit banku a přejít k levnější konkurenci je v Česku už dva roky jednoduché. Stačí k tomu jeden formulář. O vše ostatní se postará nová banka. Přesto této možnosti Češi moc nevyužívají.

Bankomat - ilustrační foto

Nadávek už bylo dost. A výmluv také. Češi jsou už dlouho zvyklí prskat při pohledu na výši bankovních poplatků, které platí za své běžné účty. Jenže tím jejich aktivita končí. Změnit banku a jít za levnějším účtem se jim nechce, protože takový krok považují často za příliš komplikovaný. Čekají, že budou běhat po bankách, o novém čísle účtu budou muset informovat zaměstnavatele, dodavatele energií, domácího a spoustu dalších.

Jenže už dva roky minimálně polovina z toho neplatí. České banky se na podzim roku 2009 přidaly k takzvanému kodexu mobility bankovních klientů, který jednoduše říká, že stačí zajít do nové banky a ta všechno potřebné pro převod účtu z původní banky udělá za klienta. A zadarmo.

Český klient, líný klient

Přesto tuto elegantní cestu přechodu k levnější bance Češi moc nevyužívají, shodují se tuzemské peněžní ústavy. "Nevyužívají ji proto, že o ní v drtivé většině nevědí. Setkal jsem se i s tím, že o kodexu nevědí ani na samotných pobočkách bank. A pokud ano, snaží se klienty přehodit na zákaznickou linku, kde je vyškolení bankéři přesvědčují, aby z banky neodcházeli," dodává Patrik Nacher, propagátor snižování bankovních poplatků a provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com.

Pro klienta může být tento postup atraktivní, pouze pokud mu banka za ochotu zůstat nabídne nějaký bonus či odpuštění některých poplatků.

Na druhou stranu průzkum veřejného mínění, který si nechala zpracovat banka LBBW, uvádí, že o kodexu a jeho využití ví téměř 60 procent dotázaných. K přechodu k jiné bance ho však loni využilo jen devět procent klientů, zjistila Česká bankovní asociace (ČBA). Zájem o snadnější převod účtu ovšem mezi klienty narůstá.

"Ve druhém čtvrtletí 2010 k nám s pomocí kodexu přišlo 54 klientů, ve druhém pololetí 2010 jich bylo 803 a jen za první polovinu letošního roku se jednalo o 2 504 příchozích," vypočítává klientské zisky Tomáš Pavlík, mluvčí UniCredit Bank. K odchodu z UniCredit využilo zjednodušenou cestu 77 zákazníků. Jiné banky tato čísla buď tají, nebo je uvádějí pouze v řádech stovek.

Pohodlnost klientů se ovšem může obrátit i proti nim, domnívá se Nacher. Pokud se klienti nebudou stěhovat za lepšími nabídkami, nebudou mít banky důvod cokoli měnit. Spíše je to utvrdí v tom, že žádné podstatné změny ve prospěch klientů nejsou potřeba.

I když banky produkty inovují a čas od času zruší či zlevní některý z poplatků, v průměru bankovní služby zdražují. Ukazuje to klientský index počítaný na kalkulátoru na serveru www.bankovnipoplatky.com. Tento údaj měří ceny služeb poptávaných bankovními klienty. Za poslední rok hodnota tohoto indexu, jakési průměrné měsíční ceny za běžný účet, vzrostla ze 161 na 173 korun.

  • 1
  • 2
reklama
reklama