Jak naspořit dva miliony? Pětinu Čechů to nezajímá – na důchod si neukládají vůbec nic

| David Kufa

Podle nedávného průzkumu si pětina pracujících Čechů nespoří na důchod. Ti, kteří si peníze na stáří stranou dávají, nejvíce využívají penzijního připojištění (zhruba dvě třetiny). Naprostá většina Čechů (95 %) si ovšem chce v budoucnosti na důchod spořit stejně, nebo dokonce ještě více než dosud.

To je vzhledem k nemožnosti spolehnout se ve stáří pouze na peníze získané od státu určitě rozumné. Je však potřeba zvážit, jak vysokou částku bychom si měli pravidelně odkládat a jaký způsob uložení zvolit. Příliš malé pravidelné částky ukládané do nevhodného produktu mohou totiž přinést zklamání z toho, že celková naspořená suma nebude dostatečná.

Přitom propočítat si, kolik budu potřebovat, abych si ve stáří zvýšil životní úroveň nad důchod získaný od státu, není příliš složité. S plánováním může pomoci také finanční poradce.

Nejčastěji si lidé spoří do penzijních fondů kolem čtyř set korun měsíčně. Pokud si tedy budu odkládat dvacet let 400 korun měsíčně do produktu, který mi ponese v průměru 4 % ročně, dostanu se na konci ke 146 000 korun, což mi k důchodu mnoho nepřidá. Pokud bych si dával do stejného produktu pravidelně 5 500, budu mít na konci dva miliony. Při zvolení dynamičtějšího produktu, který může přinést například 9 % ročně, by k dosažení dvou milionů stačila pravidelná částka 3 300 korun.

Obecně lze doporučit, aby si lidé odkládali stranou 15 až 20 % čistého příjmu. Z průměrného platu to je 3 000 až 4 000 korun měsíčně.

Důležitá je také volba správného způsobu uložení úspor. Kromě nejvíce využívaného penzijního připojištění či stavebního spoření lze využít také otevřených podílových fondů. Ty kromě většinou vyššího výnosu v dlouhém období přinášejí také možnost s penězi libovolně nakládat jak v průběhu spoření, tak i po jeho skončení.

Miroslav Škvára: Důchodová reforma v kostce Miroslav Škvára: Důchodová reforma v kostce Důchodová reforma v České republice se dotkne prakticky každého z nás. Slovo "pilíř" se musejí ...

Zdroj: Conseq

reklama
reklama