Každý desátý Čech má podpojištěný majetek. Nebojíme se, nebo spíše podvádíme?

| redakce

Pojistit dům proti požáru, zásahu blesku nebo přírodním pohromám se již Češi naučili. Řada lidí ale netuší, že takové pojištění potřebuje "péči", aby správně sloužilo. Pojišťovny upozorňují, že je potřeba provést revizi smlouvy alespoň jednou za dva roky, nebo pokaždé, když výrazně vzroste hodnota nemovitosti.

Jak nebýt podpojištěný?

Podpojištěný je ten, kdo má pojištění sjednáno na nižší částku, než je aktuální hodnota jeho nemovitosti. Když si koupíte novou televizi, sedačku nebo skříň, hodnota domácnosti se může zvýšit o desítky tisíc korun.

Příklad: Pan Novák si postavil dům a nechal ho pojistit. Během pěti let, po které v domě bydlel, si ale dovybavil pracovnu, koupil skener, tiskárnu, počítač a do domu pořídil novou televizi, plátno a projektor. Hodnota jeho majetku tím vzrostla o 80 tisíc korun. Po pěti letech zasáhl asi polovinu domu pana Nováka požár. Když chtěl od pojišťovny proplatit škodu, zjistil, že od ní dostane náhradu vyčíslenou v návaznosti na hodnotu zařízení domácnosti, která ale byla stanovena před pěti lety.

"Často se bohužel stává, že klienti pojišťoven zapomínají pořízení nových věcí do seznamu pojištěného majetku zahrnout, čímž dochází k takzvanému podpojištění. Hrozí pak, že při pojistné události nedostanou od pojišťovny plnou náhradu, ale plnění krácené ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka k hodnotě pojištěného majetku," vysvětluje Marcel Klazan, ředitel Odboru likvidací pojistných událostí neživotního pojištění z ČSOB Pojišťovny. "Na tento problém narazíme přibližně v 10 až 15 % případů u pojištění nemovitosti, zhruba stejné je to u pojištění domácnosti a u pojištění podnikatelského majetku je to přibližně 5 %. Lidé si sice majetek pojistí, ale nepamatují na to, že je smlouvu potřeba aktualizovat."

Úmyslné podpojištění?

Podle pojišťoven někteří klienti své pojistky "podsekávají" úmyslně, protože chtějí platit méně. V drtivé většině případů je ale na vině mnoho let stará smlouva. Podle Asociace pojišťoven jsou v Česku dvě ze tří smluv beze změny déle než 5 let. Pětina Čechů na svou smlouvu nesáhne ani jednou v životě. Průměrné stáří je pak 8 až 10 let. Češi přitom v průměru zaplatí 2 až 3 tisíce ročně, což odpovídá podle Marcely Korytové z České asociace pojišťoven hodnotě majetku zhruba 700 tisíc korun.

Na opačný problém, tedy na zbytečně vysokou pojistnou částku, narážejí pojišťovny třeba v případě motorových vozidel. Tam se vynalézaví Češi snaží pojistit svůj vůz na vyšší částku, než je jeho skutečná hodnota, aby v případě nehody dostali od pojišťovny více peněz. Stále častěji se také pojišťovny setkávají s uzavřením smlouvy až po pojistné události.

Antidatování smluv je podle mluvčího Kooperativy Milana Káni oblíbenou disciplínou klientů i v případě živelných pohrom. "Prakticky po každé kalamitě se několik takových zpětně sjednaných smluv objeví, už se zdaleka nejedná jen o podvody s pojištěním motorových vozidel. Detektivové Kooperativy řešili obdobný počet případů i v pojištění majetku."

Nejčastěji klienti fingují požáry, kterými se snaží vyřešit svou mnohdy svízelnou finanční situaci. "Setkali jsme se například s požárem domu, který se dlouho nedařilo prodat. Klient si zřejmě myslel, že takto získá peníze snadněji," popisuje Milan Káňa.

Nejvíce se podvádí v Praze a středních Čechách

Nejčastěji se pojistné podvody objevují v Praze a středních Čechách. Na černé listině pojišťoven se ale často objevují i hříšníci ze severní Moravy, Mostecka nebo Ústecka. K nejméně problematickým regionům z pohledu pojistných podvodů patří východní a jižní Čechy.

Třeba detektivové Kooperativy v roce 2012 prošetřovali téměř 900 pokusů o pojistný podvod. 650 podvodů odhalili a uchráněná hodnota dosáhla 200 milionů Kč. 400 případů prošetřovali i detektivové pojišťovny Generali.

Pojistné podvody v Generali pojišťovně
  • 1
  • 2
reklama
reklama