Budoucnost životního pojištění: Pojišťovny musejí změnit investiční strategii, což bude nahrávat rizikovějším aktivům

| Martin Svoboda

Nízké úrokové sazby nejsou destruktivní pouze v bankovním sektoru. Stále více se neblahé účinky začínají projevovat také v segmentu pojišťovnictví. Velmi problematická je v současnosti situace u životního pojištění, které trpní nízkými úrokovými sazbami mnohem více, než je všeobecně známo.

Životní pojištění - ilustrační foto

Německá ratingová agentura Assekurata prezentovala počátkem roku výsledky svého průzkumu, které jsou alarmující. Agentura spotřebitele varuje, že má životní pojištění před sebou těžké roky a že by výnosy mohly dále klesat.

Velké poklesy prodejů lze očekávat u distribuce klasického životního pojištění s garantovaným výnosem. Úročení privátních důchodových pojištění se v současnosti pohybuje na úrovni historických minim. Od ledna 2013 je garantovaná úroková sazba pouze na úrovni 1,75 %, přitom do konce loňského roku činila 2,25 %.

Dříve nebo později budou poskytovatelé životního pojištění muset přiznat, že nejsou schopni vyplatit slibované úročení, a tudíž nedostojí svým závazkům.

Řešení? Penzijní produkty bez garantovaného výnosu

Ano, řešením bude žádný výnos u pojištění negarantovat. Co ale se současnými klienty, kteří mají smlouvy uzavřené třeba na několik desítek let?

Zde je největší hrozbou takzvané operační riziko. Pojišťovny budou muset přehodnotit své investice na dluhopisových trzích. Převládající nízké úrokové sazby jsou výzvou pro zavedení nových obchodních modelů. Jakých?

  1. Dojde ke zvýšení úrokového rizika pojišťovatele.

  2. Společnosti budou muset více vybírat, do kterých pevně úročených produktů budou investovat.

  3. Některé společnosti budou ve větším měřítku investovat do nelikvidních aktiv (například infrastrukturálních projektů) nabízejících pravidelné a předvídatelné příjmové toky.

  4. Vzroste poptávka po rizikovějších finančních investicích (například vysoce úročené dluhopisy, které emitují banky).

  5. Vzroste význam dividendových strategií.

  6. Pro pojišťovny se stanou důležitými firemní dluhopisy a dluhopisy z emerging markets (emitované v lokálních měnách).

  7. Společnosti budou své dluhopisové strategie realizovat prostřednictvím burzovně obchodovaných fondů (ETF) nebo strukturovaných produktů.

Jak nás bankéři podvádějí aneb Šídlo píchlo do finančního hnízda Jak nás bankéři podvádějí aneb Šídlo píchlo do finančního hnízda Mnozí z nás nechali vánoční dárky na období povánočních slev. Pokud chcete svého partnera nebo ...

reklama
reklama