Technická analýza – 6. díl: Indikátory sledující trend

| Ondřej Hartman

Technická analýza je jako ostří nože – rozděluje tradery na 2 tábory. Někteří ji uznávají a nedají na ni dopustit, ostatním je většinou ukradená a příliš se o ni nezajímají. Technickou analýzu však používají například některé banky pro studium vývoje trhu. Pokusíme se postupně pronikat do jejích tajů a vzít si z ní něco pro své obchodování.

Indikátory sledující trend jsou velmi dobrým pomocníkem při definování trendu. Tato zdánlivě jednoduchá záležitost nám může pořádně zamotat hlavu například při změně časového rámce, který právě sledujeme, nebo při pohybech trhu do strany. Proto je dobré znát alespoň základní metody technické analýzy, které nám usnadní definovat a pochopit, zda je UP trend nebo DOWN trend. Při podrobném zkoumání můžeme dokonce zjistit, že mají svoji logiku a dají se používat intuitivně.

Indikátory sledující trend slouží především k určení trendu. Jejich úkolem je zachytit a matematicky popsat trend, především pak jeho začátek a konec. Tyto indikátory jsou však vždy o krok pozadu za cenou v grafu, a proto jsou sice schopny určit aktuální trend, ale jeho začátek pouze s jakýmsi zpožděním, které nám neumožňuje zachytit úplný start trendu.

Indikátory sledující trend logicky dobře fungují na tendujících trzích. Proto se také velmi často používají jen pro určení trendu, samotný vstup do obchodu je pak otázkou definice podrobnějších podmínek. Nejpoužívanějšími indikátory v této skupině jsou klouzavé průměry.

Základní indikátory sledující trend

  • Moving Averages – Klouzavé průměry

  • MACD

  • Bollinger Bands

  • Parabolic SAR

  • a další

Klouzavý průměr

Počítá se jako průměr stejného počtu za sebou jdoucích období. Vždy tedy sledujeme klouzavý průměr za nějaký daný časový úsek. Pokud budeme sledovat denní grafy a budeme chtít znát klouzavý průměr za posledních 20 dní, budeme hovořit o 20denním klouzavém průměru, který označujeme SMA 20 a vypočítáme ho jako součet hodnot posledních 20 dnů, který vydělíme dvaceti. První hodnotu SMA 20 tedy získáme nejdříve po 20 dnech.

Můžeme používat různé druhy klouzavých průměrů:

  • SMA = jednoduchý klouzavý průměr

  • EMA = exponenciální klouzavý průměr – přikládá větší váhu posledním časovým úsekům v dané periodě

  • SMMA = vyhlazený klouzavý průměr

  • LWMA = lineárně vážený klouzavý průměr

Nejčastěji používanými jsou SMA a EMA. Je dobré si uvědomit, že každý z těchto klouzavých průměrů se dá spočítat z různých hodnot OPEN, HIGH, LOW, CLOSE nebo z jejich průměrů. Všechny výpočty dělá software, takže se nemusíte obávat složitého počítání. Na investorovi je pouze výběr vhodného typu klouzavého průměru a potřebné periody, aby dosáhl kýženého efektu – získal ideální podmínky pro vstup do obchodní pozice.

Obchodní příležitosti spojené s klouzavými průměry:

  • Long – v případě, že cenový graf překříží klouzavý průměr směrem nahoru

  • Short – v případě, že cenový graf překříží klouzavý průměr směrem dolů

  • Určení trendu v rámci komplexního obchodního systému

Různé klouzavé průměry - ilustrační foto
reklama
reklama