Byznys v USA: Chudý Honza, bohatý John

| Michal Kašpárek

Návody typu "jak zbohatnout" snad zavážejí do knihkupectví spolu s kuchařkami a knihami o dietách po kamionech. Takže když narazíte na letos vydanou brožuru "Podnikání v USA. Chudý Honza, bohatý John", je snadné ji přehlédnout. Byla by to chyba.

Podnikání v USA. Chudý Honza, bohatý John

John Vanhara odešel do Států před devíti lety a postupně vybudoval několik středně velkých firem: realitku, obchod s bicykly, agenturu usnadňující zakládání společností, a pak ještě službu umožňující Čechům nakupovat i v těch amerických e-shopech, které běžně neposílají zboží do Česka.

O svých zkušenostech několik let bloguje – pokud se na hlavní stránce začtete aspoň do jednoho článku, kniha se vám nejspíš bude líbit.

Cesta za dvěma miliony dolarů

Vanhara razí poněkud neortodoxní strategii – místo nekonečných příprav si radši máte plivnout do dlaní. "Jak nejlépe zjistíte, jestli nějaké podnikání bude fungovat? Místo psaní business plánu to začněte dělat."

I v USA na to však potřebujete razítka a víza. Autor hutně vysvětluje, v čem se liší různé typy společností, na který úřad zajít s jakým lejstrem, jak se platí v různých státech daně, a proč je pro podnikání nejlepší Nevada. Ne že by si to všechno nešlo vygooglovat – jenomže kombinace tvrdých informací a subjektivních zkušeností je přesně to, kvůli čemu tahle kniha stojí za přečtení.

Pokud do Ameriky skutečně odcestujete, přijde vám asi vhod i Vanharovo know-how s pronajímáním nemovitostí, fungováním amerického realitního trhu nebo bojem s mývaly.

Většina rad však platí univerzálně: "Pracujte na tom, co vám nejdříve přinese peníze." To jsem si měl vylepit nad pracovní stůl, když jsem odešel na volnou nohu. A hned vedle toho: "Ztracené příležitosti jsou největším nákladem." Málokdo si uvědomuje, kolik peněz mu utíká prostě jen tím, že se věnuje činnostem, které nevydělávají tolik, jako by mohlo něco jiného.

  • 1
  • 2
reklama
reklama