Proč skončila zpravodajská televize Z1?

| Petr Novotný

25.ledna skončilo vysílání zpravodajské stanice Z1. Co stálo za jejím pádem? Pojmenujme si devět zásadních důvodů.

Jan Zika - kde ho uvidíme příště?

Cílová skupina v mlze

Pro koho vlastně Z1 vysílala, se možná ptali nejen sami diváci, ale po celou dobu existence televize také řada marketingových a mediálních expertů. Špatně definovaná cílová skupina byla nejspíš hlavním důvodem, který Z1 zlomil vaz.

Mismanagement

Mismanagement je anglické slovo, které nejlépe vyjadřuje kritické chyby v řízení a hospodaření televize Z1. Velké oči měl již předchozí ředitel Martin Mrnka, který za cenu dvojnásobných platů než u konkurence a často "umělé zaměstnanosti" nafoukl provozní režii Z1 do stratosféry.

Ani nástup Zdeňka Šámala, jehož profesní kariéra v televizním a mediálním byznysu patří bezesporu k nejhutnějším (rozjížděl a řídil slovenskou zpravodajskou stanici TA3 i ČT24), nebyl Z1 moc platný. Snížit náklady propuštěním poloviny zaměstnanců k pojmenování "krizový manažer" nestačí. Krizový manažer by neměl umět jen rozumně osekat osobní náklady, ale přinést především životaschopnou obchodní a dramaturgickou vizi, což se bohužel nestalo.

Peoplemetr rozhoduje

Reklamní trh byl, je a nejspíš bude stále upnutý ke statistice tzv. peoplemetrů. Podle nich se více méně rozdělují reklamní rozpočty v Česku. Peoplemetrům se Z1 bránila od samotného vzniku a poukazovala na své výzkumy sledovanosti, které občas ukazovaly na share (podíl na trhu) podobný jako u konkurenční ČT24. Tohoto podílu (zhruba 4-6 procent) však podle předních odborníků na reklamu v Česku nikdy nedosáhla a sledovanost se pohybovala pod jedním procentem, což inzerenty bohužel moc nenaláká. Hlavní akcionář nemohl donekonečna dotovat provoz stanice.

Slabý signál

Malé pokrytí signálem v Česku. Z1 nebyla dostupná ve všech tzv. multiplexech. Plošná, celorepubliková přítomnost sice něco stojí, ale nyní se zdá, že zrovna tady Z1 šetřit neměla.

reklama
reklama