Ekonomové jsou zpoždění, tvrdí marketingový guru Philip Kotler

| Lukáš Kovanda

Mají se ekonomové učit od "marketérů"? Téměř kacířská otázka. Už proto, že řada ekonomů nepovažuje marketing vůbec za vědu. Podobně jako mnozí fyzici za vědu nepovažují ekonomii. Philip Kotler, světová celebrita marketingu, profesor na americké Northwestern University, však marketing za vědu uznává.

Philip Kotler

Vlastně asi žádný badatel, jenž se vážně zabývá určitým souborem problémů, by nesouhlasil s tím, že je jeho snažení nevědecké, že je pavědecké. I proto, že být v současné době na Západě vědcem znamená vychutnávat si image autority - podobně jako v jiných údobích či v jiných společenstvích třeba šamani nebo náboženští představitelé.

Žák Samuelsona i Friedmana

Kotler, vzděláním ekonom, studoval jak u Paula Samuelsona, tak Miltona Friedmana, dvou největších figur ekonomie druhé poloviny 20. století. To, co se naučil, jej však nepřesvědčilo.

"Vždy mě rmoutilo, že ekonomové sotvakdy mluvili o ekonomických faktorech jiných, než je cena. Že nemluvili o vlivu reklamy, podpory prodeje a dalších vlivech, které určují úroveň poptávky," řekl mi nedávno.

I proto se zřejmě celý život věnuje marketingu - oblasti, v níž si získal světové renomé a proslulost jako nikdo jiný. "Marketéři vědí už šedesát let, že rozhodnutí, jež lidé v tržních podmínkách činí, jsou ovlivněna řadou faktorů a sil," říká Kotler.

  • 1
  • 2
reklama
reklama