Slepě se zamiloval a neuměl opustit svoji akcii...

| Vladimír Hobza

Investoři se často zamilují do svých investic a bez ohledu na to, jak se jim (ne)daří, se je snaží držet za každou cenu. Je to trochu jako lpět na vztahu, který už má to nejlepší za sebou. Proto nám psychologie lásky může hodně prozradit o psychologii investorů.

Maslowova pyramida potřeb

Jeden z problémů lásky je to, že neznamená totéž pro všechny. Psychologové se jen těžko někdy zcela shodnou. Například Robert Sternberg přišel s trojúhelníkovou teorií lásky, která je založena na třech pilířích: intimitě, vášni a odhodlání. Tyto různé prvky se kombinují v rozdílných druzích lásky.

Láska jako potřeba

Láska hraje roli v hierarchii lidských potřeb Abrahama Maslowa. Ty jsou obvykle zobrazeny v pyramidě. Maslow přišel s myšlenkou, že existují různé typy potřeb, které začínají od základních fyziologických, jako je dýchání, a končí seberealizací, kdy se člověk stane tím, čím by se chtěl stát, a využije plně svého potenciálu.

V polovině cesty je láska. Jakmile uspokojíme základní potřeby, potřebujeme být milováni a sami milovat. Například bezpodmínečná láska k dítěti je nezbytná k dosažení vyššího patra pyramidy.

Spíše pragmaticky se k lásce postavil Zick Rubin. Vycházel z předpokladu, že láska je postoj s třemi hlavními složkami: potřebou závislosti, sklonem pomáhat a snahou přivlastnit si druhého. Pak vyvinul stupnici a začal podle ní hodnotit lidi a vztahy. Není to sice romantické, ale je to vysoce pragmatické.

Láska k podnikání

Oana Branzei a Charlene Zietsma zkoumali, zda metafora slepé lásky funguje i u podnikatelů, kteří se s vášní hrnou do podnikání, ale časem si uvědomí, že to byla jen ztráta času a peněz. Studie došla k následujícímu závěru:

"Inspirováni literaturou o lásce jsme předpokládali a zjistili, že zakladatelé podniků vykazují více vášně a důvěry v obchodní příležitost a nebojí se problémů jako nezaujatí pozorovatelé. Tyto účinky mohou časem opadnout, podnikatelé se poučí z předchozích nezdarů. Přesto se tyto iluze znovu objevují s příchodem dalších podnikatelských příležitostí. Tato studie přispěla tím, že potvrdila, jak mají vášeň a s ní související iluze důležitý vliv na podnikatelská rozhodnutí."

Omámeni láskou

Podnikatelé jsou v podstatě milenci, kteří se hrnou do náruče novému obchodnímu partnerovi, než zjistí, že jsou stejně omylní jako všichni ostatní. Metafora slepé lásky je použitelná na fyzické jevy i reálnou ekonomiku. Stejně jako v lidských vztazích můžeme najít iracionální náklonnost, lze identifikovat u lidí podivnou lásku pro konkrétní investice.

Jaako Aspara a Henrikki Tikkanen identifikovali pět metafor lásky: slepá+optimistická, slepá+přesvědčená, láska bez nároků, neporovnávající a oddaná láska.

  • 1
  • 2
reklama
reklama