Předpovědi jsou hodně nejistý byznys. Kdo tušil, jak zchudneme?

| Lukáš Kovanda

Ekonomové už několikátým rokem dostávají co proto. Prý nepředpověděli finanční ani dluhovou krizi, tedy současné chudnutí vyspělého světa. Vypadá to, že si na ně celý svět "zasedl". Jak jinak si totiž vysvětlit třeba to, že obdobně nejsou káráni politologové?

Nepokoje na Wall Street

Ti přece též nepředpověděli letošní "arabské jaro". Jak jinak si vysvětlit to, že nejlepší marketingoví experti neumějí předpovědět, zda takový či makový produkt na trhu nakonec uspěje? Vždyť ani pořádně nevědí, proč jsou produkty firmy Apple tak úspěšné.

Jak píše Duncan Watts ve své knize Everything is Obvious, takový přehrávač iPod splňoval v době svého uvedení na trh mnohé předpoklady stát se propadákem. A kdyby si firma Apple vzala lekci z dřívějšího neúspěchu videokazet formátu Betamax firmy Sony, nikdy by jej ani neuvedla.

Podle Wattse byl iPod poměrně velký a drahý. Podobně jako kazety Betamax. IPody též stavěly na koncepci, již Apple odmítal licencovat. Stejně jako když společnost Sony odmítala licencovat betamaxy. IPod byl ignorován klíčovými dodavateli obsahu. Podobně jako betamaxy. A tak dále.

Zatímco iPody se staly globálním hitem, po betamaxech dnes ani pes neštěkne (pravda, po kazetách VHS, které betamaxy nakonec "převálcovaly", už také ne; ty si však své globální roky slávy užily v osmdesátých a devadesátých letech).

Tajemná esence úspěchu

Zdá se tedy, že o úspěchu daného produktu zásadně rozhoduje nepředpověditelný "šum". V něm jsou směstnány nálady, pocity, dojmy, preference, rysy chování, momentální módní tendence milionů lidí. Podobný "šum" je podstatný i pro rozvoj revolučních vln, které zasáhly arabský svět. To obecně veřejnost a média jaksi "berou"; nepozastavují se nad tím.

  • 1
  • 2
reklama
reklama