Úspěch v byznysu často závisí na prvním dojmu. Jak zapůsobit co nejlépe?

| Andrej Rády

Všichni je známe – vejdou do místnosti a okamžitě ji opanují. Takoví lidé mívají nejen úspěch v byznysu, ale často třeba mají rande dříve, než si ho domluví běžný smrtelník. Ti lidé mají NĚCO. Kromě toho však disponují řadou dovedností a kvalit, které mohou inspirovat ostatní. Čím můžeme zvýšit své šance?

Penelopé Cruz a Javier Bardem

1. Oblečení

Psychologické studie tvrdí, že se první dojem vytváří během 7 až 17 vteřin od prvního kontaktu. Navíc 55 % názorů lidí vychází z (fyzického) vzhledu.

Když se máte setkat s někým, kdo je podle referencí "cool", raději zvolte konzervativnější oblečení, účes i parfém. Je lepší zapůsobit svými obchodními dovednostmi, než aby si vás partner pamatoval kvůli pitoreskní obuvi.

2. Mluva

Ze statistik vyplývá, že zhruba 7 % našich názorů na ostatní vychází z toho, co říkají. Snažte se tedy předem si stanovit, jak chcete mluvit – sebevědomě, skromně, agresivně, …? A tomu přizpůsobte i volbu slovníku.

Ještě podstatnější je tón hlasu. Ten totiž zodpovídá za 38 % toho, jaký zanecháte první dojem. S nějakým hlasem se rodíme, ale je až překvapivé, jak se s ním dá pracovat.

3. Řeč těla

Až 93 % dojmu z přímého setkání je ovlivněno nonverbální komunikací. Jak sedět, stát, podávat ruku, gestikulovat, tvářit se – o tom se píší celé knihy.

Správný postoj, úsměv a pohled do očí mohou být někdy důležitější než samotná obchodní nabídka. A pozor na nejtypičtější chyby – zkřížené ruce jsou defenzivní, případně "znuděný" postoj, přílišná uvolněnost v postoji zase vyvolává dojem, že vám na jednání nezáleží.

reklama
reklama