Internet pomáhá investorům. K čemu? Že by většímu chaosu?

| Daniel Kuchta

Internet se stále více stává součástí života zejména mladých lidí a stále častěji se stává jedním z faktorů ovlivňujících rozhodování a chování veřejnosti. Rozšíření sítě Facebook a sdílení videa prý způsobilo nepokoje v severní Africe, některé seznamky vědí podle typu vašeho telefonu, jak pestrý máte intimní život, a Twitter dokáže předpovídat dění na akciových trzích.

Twitter

To, že se emoce výrazným způsobem podílejí na chování a rozhodování investorů, není nic nového, v poslední době jsme podobného davového chování byli svědky několikrát. Prvním extrémem je nafukování investiční bubliny, kdy lidé nakupují investiční nástroje jen kvůli tomu, že rostou a že do nich investují všichni ostatní, druhým extrémem je pak panika, kdy se na trzích objeví špatné zprávy a všichni se svých investic snaží co nejdříve zbavit.

Nakupování na vrcholu a prodej na dně samozřejmě přináší investorům poměrně velké ztráty. Ti, kteří nechtějí investovat pouze v dobách všeobecného optimismu a prodávat v době vrcholící paniky, se pak snaží najít různé způsoby, jak vyzrát na trhy a vědět, kdy investovat.

Sociální sítě: Indikátor nálady spotřebitelů?

Společně s rostoucí oblibou sdružování se na různých sociálních sítích, kde jsou lidé schopni se svěřit druhým i s tím, co by za jiných okolností zůstalo utajeno, se společnosti v různých oborech snaží využít i tento informační potenciál.

Informace dnes doslova hýbou světem a internet je jejich prakticky nevyčerpatelným zdrojem. Společnosti z různých oborů využívají data od svých klientů k pochopení jejich chování, které pak využívají při své obchodní strategii nebo predikování určitých situací (jeden velký provozovatel platebních karet prý dokáže podle historie plateb kreditkou předpovědět rozchod partnerů, což může vést k zhoršení platební morálky).

A využívají to také investoři, resp. ti, kteří mají pravděpodobně v úmyslu ulehčit investorům hledajícím svatý grál, život.

  • 1
  • 2
reklama
reklama