Pirátství a firmy: Když už kradou, ať aspoň kradou u nás!

| Lukáš Kovanda

Když se softwarový kolos Microsoft zabydloval na čínském trhu, šel na to "od lesa" - zprvu zastával velmi laxní politiku vůči softwarovým pirátům. Poté co se jeho software - ať už ten autentický, či pirátský - dostatečně rozšířil, Microsoft svůj postoj vehementně zpřísnil.

Softwarové pirátství - ilustrační obrázek

"Pokud už lidé něco kradou, zatraceně, ať kradou právě naše produkty," nechal se zase nedávno slyšet v rozhovoru pro list New York Times Michael Simon, šéf firmy LogMeIn, jež dodává software pro smartphony a tablety. "Pokud bychom určitý trh ovládli jako třeba Microsoft a nezaznamenávali už další růst, bude náš postoj nejspíš dost odlišný," dodal ovšem.

Pirátství jako plus

Oba příklady ilustrují, že pirátství či padělání nemusejí být v praxi vždy nežádoucí, jak se obecně míní.

Naopak. Teorii prokazující, že padělky za jistých okolností svědčí originálnímu zboží, které kopírují, rozvíjí v nové studii ekonom Yi Qian. Ten se prostřednictvím rozsáhlého souboru dat zaměřil na čínský trh s obuví. Dospěl k zajímavému poznání: prodeje autentického zboží vyšší kvality vzrůstají poté, co se na trhu objeví jeho padělky.

Je tomu tak proto, dovozuje ekonom, že padělaná obuv dělá té autentické reklamu a zvyšuje obecné povědomí o značce. Naopak v případě autentické obuvi nižší kvality je efekt očekávatelný - padělky originální zboží vytlačují a jeho prodeje snižují.

  • 1
  • 2
reklama
reklama