Naučte se mluvit jako odborníci na CNBC. Doslova NIC nezkazíte!

| Andrej Rády

Mluvit v televizi není nic snadného. A o finančních kanálech to platí dvojnásob. Odborníci musejí umět pohotově reagovat na dotazy moderátorů, přičemž svými výroky mohou ovlivnit názory milionů lidí, tedy drobných investorů. Zodpovědnost, že by se s ní jeden ponosil. Existuje na to ovšem poměrně spolehlivá finta, podobně jako v politice - mluvit, mluvit, mluvit, ale nic neříkat.

1. "The easy money has been made."

V překladu: Tady se daly snadno vydělat peníze."

Tato fráze často zazní jako odpověď na otázku, zda mají investoři nakupovat aktivum, které již v uplynulém období zažilo výrazný růst.

Proč zní chytře: Vypadá to, jako že jste aktivum již nakoupili a dokázali na něm vydělat. Nevyjadřuje žádné konkrétní doporučení, může totiž pokračovat růst, ale také "může být čas na korekci" (další chytrá fráze, kterou často slyšíte). Nevylučuje žádný možný scénář.

Proč je bezobsažná: Konstatuje zřejmou věc, která se stala, nevyjadřuje žádnou predikci budoucího vývoje. Nevyžaduje žádnou znalost, analýzu, zkrátka nic.

2. "I'm cautiously optimistic."

V překladu: Jsem opatrným optimistou.

Tato fráze se dá použít prakticky kdykoli - u konkrétní akcie, vývoje HDP, sázek na koňské dostihy...

Proč zní chytře: Naznačuje zodpovědný přístup, ale slunné zítřky, což se lidem líbí. Je lepší, než říct "Proboha, kupte tu akcii, nic takového na trhu není!", zároveň mluvčího chrání proti jakémukoli nepředvídatelnému tržnímu kotrmelci.

Proč je bezobsažná: Na to, aby něco znamenala, je příliš obecná. V roce 2007 mohl být kdokoli opatrným optimistou, aby dnes mohl tvrdit, že byl tehdy opatrný. A naopak o březnu 2009 může tehdejší opatrný optimista tvrdit, že byl přeci optimistou.

reklama
reklama