Do Vánoc ani čárku o krizi, takže něco málo z psychologie

| David Navrátil

Protože nemám rád novoroční předsevzetí, dal jsem si jedno předvánoční: "Nebudu do konce roku psát o finanční ani jiné krizi." Snad to zvládnu bez abstinenčních příznaků. Proto se nyní podívejme na oblast, která mě fascinuje - na naše chování a rozhodování, jež bychom nepopsali jako racionální. Tématem je naše ovlivnitelnost.

Zajímavé čtení na toto téma nabízí například kniha Richarda Thalera a Cassa Sunsteina nazvaná Šťouch (Nudge). To kdybyste na poslední chvíli potřebovali vánoční tip.

Představte si, že jste ve skupině neznámých lidí, kteří dostanou na papíře namalovanou čáru. Následně je na plátno promítnuta trojice čar. Vaším úkolem je určit, která z těch tří je stejná jako ta vaše na papíře. Úkol velice snadný. A ano, daří se vám ve skupině naprosto snadno určovat tu správnou. V prvním, ve druhém i třetím kole. Ale ve čtvrtém kole najednou všichni kolem vás začnou ukazovat na čáru, která je jiná, než máte před sebou. Prostě se mýlí.

Síla davu

Co uděláte vy? Budete věřit sami sobě, nebo se necháte ovlivnit většinou?

V mnoha testech v řadě zemí to dopadlo tak, že se 20 až 40 % lidí nechalo ovlivnit většinou. A to šlo o vskutku jednoduchý úkol.

Zkusme další experiment. Máte říci, zda souhlasíte s následujícím výrokem: "Jelikož svoboda projevu je spíše výsadou než právem, má společnost právo svobodu projevu potlačit, pokud se cítí ohrožena." Výsledky ukázaly, že s tímto výrokem souhlasí zhruba 20% lidí, pokud jsou tedy tázáni samostatně. Ale již skupina čtyř lidí, která s tímto výrokem souhlasí, zvyšuje míru souhlasu sledované osoby na 60 %.

Tyto a další experimenty ukazují, jak snadno se necháme ovlivnit skupinou. Nejzajímavější je, že magnetická rezonance ukázala, že má lidský mozek tendenci v takových situacích vidět situaci stejně jako všichni ostatní. Nejde o to, že lžeme, abychom nevyčuhovali z davu. My tomu často věříme.

Investování: Vykašlete se na stádo okolo, rozhodujte se rozumem Investování: Vykašlete se na stádo okolo, rozhodujte se rozumem Minulé výnosy nejsou zárukou budoucích. Magická formulka, již najdeme (ne nutně velkým písmem) v propagačních ...

reklama
reklama