Přečetl jsem 21 knih o finanční krizi, ale pořád ji nechápu, varuje ekonom

| redakce

Andrew Lo je profesor financí na MIT Sloan School of Management. Při svém studiu finanční krize bral postupně do ruky knihy, které k jejímu tématu vycházely. když jich přečetl 21, napsal recenzi. A ta nevyznívá příliš povzbudivě - o mechanismech finanční krize se toho totiž mnoho nedozvěděl.

Ekonomická literatura - ilustrační foto

Lo je mimo jiné expertem na hedgeové fondy. Přečetl 21 knih o poslední finanční krizi - devět od novinářů, 11 od akademiků a jednu od bývalého ministra financí USA. Výsledek? Knihy, jejichž autoři si nárokují přízvisko ekonomický odborník, odhalují rozsáhlé neshody v názorech na samotné důvody vzniku krize i její průběh.

Bylo regulace příliš, nebo naopak málo? Jaký efekt měly nízké úrokové sazby? Žádný z autorů nedokázal na tyto otázky odpovědět tak, aby někdo jiný nemohl stejně legitimně tvrdit pravý opak.

Možná to ukazuje na "společenský charakter" ekonomie jako vědy. Lidé jsou různí, situace se nikdy neopakují úplně stejně, svět není laboratoř. Budiž.

"Když jsem přečetl kteroukoli z těch knih, věděl jsem méně než předtím," vypráví s úsměvem Andrew Lo. "Mnohdy mluvíme o ekonomii jako o vědě, ovšem poslední krize ukázala, že jde spíše o zbožné přání než o skutečnost."

Když se pěti ekonomů zeptáte na důvody krize, zřejmě dostanete osm různých odpovědí. Odborníci se ovšem více méně shodují alespoň na tom, že rychlému šíření krize napomohla postupující ekonomická globalizace a elektronické obchodní systémy.

"Když se opijete a řádíte na zahradě s pilkou, můžete si ublížit. Pokud ovšem vezmete do ruky motorovou pilu a vyrazíte do lesa, můžete napáchat mnohonásobně větší škody," uzavírá Lo a - obrazně řečeno - bere do ruky ekonomickou knihu s pořadovým číslem 22.

Kvůli čemu přicházíme o peníze? Často za to může naše osobnost Kvůli čemu přicházíme o peníze? Často za to může naše osobnost Behaviorální finance získávají poslední dobou na významu. Možná k tomu svým způsobem přispěla i krize. ...

Zdroj: NPR.org

reklama
reklama