Desatero přikázání pro ty, kdo chtějí facebookový lajk

| Martin Rychlík

Z malé modré pěstičky pod články se stal zajímavý ukazatel obliby textů. "Lajkování" nelze přeceňovat, ale o čemsi vypovídá. Má úspěch ve sdílení článků nějaké zákonitosti? Nabízíme deset odpozorovaných pravidel, kdy má novinářský článek velkou šanci na hromadné sdílení na Facebooku či Twitteru.

Facebook

Otázku, zda bude burzovní IPO Facebooku překřtěno na kauzu Failbook, Fuckbook, Flowbook nebo Fakebook, kterou si položil týdeník Euro na minimalistické obálce svého nedávného vydání, řešit nehodlám. Inspirací mi byl spíše poslední květnový výtisk Reflexu a slova jeho elitního přispěvatele Miloše Čermáka, bloggera a twítera, který dokáže psát i do deníku Sport.

LIKE znamená "vím o tom"

Čermák tvrdí, že si díky sociálním sítím, jejichž potenciálu stále více využívají česká média, novináři častěji hlídají "lajky", "twíty" a "G-pluska" u svých webových výtvorů. Oficiálně ale prý palcování textů bagatelizují.

V hospodě u piva se před kolegy ofrňujeme, že nás to fakt nebere a že ty čtenářské ovce (myslíme tím vás, milí čtenáři – pozn. redakce) olajkují kdejakou pitomost, ale když večer přijdeme domů, kontrolujeme, kolik lajků nám pod článkem přibylo.

"Nevěřili byste, kolik autorů telefonuje editorům, aby zkontrolovali, jestli náhodou není nějaká chyba v systému, protože jim pod články naskakuje nějak podezřele málo lajků," píše Čermák. Jako zkušený grafoman to naschvál přehání, ale něco na tom i bude.

V článku, který řeší placení za texty prostřednictvím Flattru, mě ale zaujala spíše takzvaná Čermákova hypotéza o jakési facebookové "inflaci". Ještě před rokem prý běžný uživatel rozdal na zpravodajských webech řekněme deset "likes" denně, a dnes jich už udá až třikrát tolik! Dříve se zřejmě "lajkovaly" jen výjimečné věci, ale dnes prý i to, co čtenáře neurazí.

Existují pravidla pro lajkování?

Nevím. Každopádně stojí za úvahu, jaká pravidla platí pro nejsdílenější texty, pakliže nějaká jsou. Někdy je to záhada; záleží samozřejmě na tom, aby se dotyčný článek dostal ke správnému "facebook-keeperovi", jenž žurnalistický (vý)plod rozmnoží v té správné skupině. Mašinou na lajky jsou novinářské celebrity typu Čermáka, Jindřicha Šídla z Hospodářských novin nebo redaktorů kultovního časopisu Respekt.

Co mají společného Facebook a Bernard Madoff? Co mají společného Facebook a Bernard Madoff? Podle investiční bloggera a stále aktivního investora Barryho Ritholtze je to chamtivost, která je společná ...

reklama
reklama