Ekonomie není sprint a další dva důvody pro selhání finančních expertů

| David Navrátil

Často je na adresu analytiků a ekonomů slyšet, že jsou k ničemu, protože 99 % z nich nepředpovědělo finanční krizi. Takové tvrzení se mi může i nemusí líbit, ale výrok pálí do mých vlastních řad, proto to ponechme stranou. Zmíním ovšem alespoň tři důvody toho, proč se finanční odborníci tak často pletou.

Ekonomie není sprint - ilustrační foto

První důvod je spojen s přilnavostí. V každém oboru najdeme dobré experty a špatné experty. Ve sportu najdeme dobré atlety a špatné atlety. Ve sprintu však stačí změřit čas (případně zjistit využití dopingu) a víme, jak na tom sportovec je.

Přesně vám vysvětlím svůj omyl

Ekonomie je naproti tomu "kecací" disciplínou, má nízkou exaktnost a měřitelnost výsledků. Ne nadarmo koluje vtip, že ekonom je člověk, který vám naprosto přesně a detailně vysvětlí, proč se ve své prognóze mýlil. Často lze slyšet od ekonomů a analytiků, že něco (ne)nastalo, protože se trh chová neracionálně, protože například HDP je nepřesným součtem přesných čísel, nebo že "za to" může Londýn (obvyklé vysvětlení, proč se například koruna zničehonic pohnula; mimochodem, v Londýně zase říkají, že "za to" může Praha). Nejhorší je, že to nemusí být výmluva, ale pravda.

K takovému "kecacímu" oboru, kde se špatně měří výkonnost, proto logicky přilne více špatných expertů, kteří jsou nezřídka považováni za úspěšně. Stačí být přesvědčivý "kecátor".

Experimenty psychologů dokonce ukazují, že stačí mít nálepku "expert", abych byl brán vážně, ačkoli jsou mé výsledky objektivně špatné. V našich mozcích se totiž při pohledu na "experta" automaticky sepne "ten musí mít pravdu", nezkoumáme kriticky, zda má "expert" pravdu.

Tento faktor musíme řešit všichni u všech expertů. Musíme být kritičtí, používat selský rozum i v situacích, kdy bychom se normálně spokojili s převzetím názoru experta.

George Loewenstein: Ekonomové vidí lidi zkresleně. Jednou to dokážu na pocitech po sexu George Loewenstein: Ekonomové vidí lidi zkresleně. Jednou to dokážu na pocitech po sexu Americký ekonom a psycholog GEORGE LOEWENSTEIN má za to, že ekonomové nahlížejí na člověka zkresleně. ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama