Nová kniha Paula Krugmana nabízí řešení krize tištěním peněz. Zase vedle, Paule!

| Michal Kašpárek

Paul Krugman nabídl v poslední knize "End This Depresion Now!" recept na to, jak několik měsíců, nebo možná i let dále růst. Jenomže "ukončit depresi" není to samé jako "začít vzkvétat".

End This Depression Now!

"Dejte tomu pět minut," radí architekt Richard Saul Wurman dělat ve chvílích, kdy se setkáte s opačnými názory, než jsou ty vaše. Namísto výbuchu si to v klidu nechat rozležet. Paulu Krugmanovi jsem dal rovnou pět dnů, ale stejně nad jeho poslední knihou End This Depression Now! ("Okamžitě ukončete tuhle depresi!") musím pořád kroutit hlavou.

"Abychom se dostali ze současné deprese, musí vláda více utrácet. Je to opravdu tak jednoduché? Bylo by to skutečně tak snadné? V zásadě ano." Nobelista z roku 2008 radí přesný opak toho, co praktikuje český ministr financí nebo zachránci Řecka. Navrhuje tisknout další peníze, investovat do infrastruktury, neosekávat sociální podporu. Ačkoli píše hlavně o rodných Spojených státech, prakticky stejnou medicínu předepisuje i Evropě.

"Vědět, co způsobuje infarkt, není to samé, jako umět ho léčit. To samé platí o ekonomických krizích," všímá si. A i když mě o svém léku Krugman nepřesvědčil, diagnózu má důvtipnější než spousta jiných.

"Hřešili jste – trpte!": Sadistický moralismus, nikoli řešení

- Co je na krizi tak tragického? Že jí nepředcházela žádná tragédie: "Dějiny jsou plné záplav a hladomorů, zemětřesení a tsunami. Současné peripetie jsou ovšem děsivé právě proto, že se nic takového nepřihodilo. A kvůli tomu bychom měli být naštvaní. Nepřišel mor ani kobylky, neztratili jsme své technologické know-how. Amerika a Evropa by měly být bohatší, ne chudší než před pěti lety." Přesně: Lidé mají historicky nejvíc možností k tomu dělat něco úžasného, ale místo toho se na jedno křeslo v kanceláři hlásí šest stovek zoufalých duší.

- Velikost záchranných balíků působí v novinových titulcích monstrózně, méně už ve srovnání s celkovým objemem ekonomiky. 787 miliard "záchranných" dolarů představuje jen 2 % z ekonomiky, která během tří let vyplodí 45 bilionů dolarů.

- Společná evropská měna přispěla k hypotéčním bublinám a tomu, že některé země teď nedovedou ukočírovat své dluhy. Zvýšit vlastní konkurenceschopnost lehkým oslabením měny totiž bývalo pro státy snadné. Ale zkuste o pět, deset, dvacet procent srazit mzdy.

- A můj nejoblíbenější postřeh: "Problém mnoha receptů na krizi spočívá v moralistním slovníku. Národy se dostaly do úzkých, protože hřešily, a teď se musejí očistit skrze utrpení." Rozmazlení Řekové, nepořádní Italové, zodpovědní Němci, rozežrané české socky, na které se musejí skládat slušní pracovití lidé. Na čím horší stereotyp se nějaká čísla dají navléci, tím snáze z nich české noviny a televize udělají banální historku s mravním ponaučením.

Opravdu se dají společenské problémy tak snadno řešit shora dolů?

Číst Krugmana je bohužel neuvěřitelně úmorné. Nevkusné citace vlastních starých článků, zbytečný despekt k názorovým protivníkům, nechuť zdrojovat, anekdotické důkazy – je to jako kdyby Václav Klaus přeběhl na druhou stranu. Autorovi se daří jakž takž dokázat, že zjančené škrty mohou být kontraproduktivní, ne však to, že je opačný postup zaručeným lékem na krizi. Dožíralo mě, jak Krugman sám zmiňuje časté protiargumenty, třeba že stát musí nejdříve někomu něco vzít, aby mohl jinde dotovat, a následně je obkrouží bez toho, že by je uspokojivě rozcupoval.

A tak se nad knihou celou dobu vznáší jeden podstatný otazník: zda právě rozdavačné vlády a samosprávy nebyly tím, kdo západní země dostal do současných finančních i společenských nesnází. Tedy aspoň tu naši: dálnice odnikud nikam, veřejné univerzity v každém krajském městě, extrémně drahé projekty digitalizace veřejné správy, včetně slavných městských či sociálních karet. S tím souvisí nedůvěra poplatníků ve smysluplnost daní a jejich nižší výběr.

Češi zchudnou. Vláda totiž šetří Češi zchudnou. Vláda totiž šetří Pravice, levice - je úplně jedno, jakou máme vládu. Ekonomická fušeřina se prosadí vždycky. Jinými ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama