Poselství šéfa Amazonu: Inovovat znamená mít odhodlání být nepochopen

| Tomáš Beránek

V posledním čísle Harvard Business Review byl Jeff Bezos, generální ředitel Amazonu, prohlášen za nejúspěšnějšího žijícího CEO. Při té příležitosti prozradil, co za jeho fenomenálním úspěchem stojí. Budete se divit, ale podle šéfa Amazonu je to především ochota být terčem posměchu.

Své označení za nejlepšího ředitele současnosti si Bezos vysloužil nejen transformací Amazonu v gigantický byznys na poli internetových prodejů, ale také neuvěřitelným zhodnocením ceny akcií společnosti.

Amazon

V rozhovoru pro Harvard Business Review Bezos mimo jiné prozradil, co stojí za jeho úspěchem a jak se mu v čele Amazonu podařilo překonat hrozbu krátkodobé prosperity a následné stagnace, jejímiž oběťmi se společnosti často stávají.

Průkopníci musejí počítat s posměchem a zavržením

Bezos svým novým akcionářům okamžitě po uvedení Amazonu na burzu rozeslal dopis, ve kterém je ubezpečil, že se jeho snažení bude vždy soustředit na dlouhodobé cíle a kontinuální prosperitu firmy, nikoli na krátkodobé zisky. A po více než 15 letech se nejenže potvrdilo, že Bezos svůj slib dodržel, ale navíc se ukázalo, že tato strategie byla jednoznačně krokem správným směrem.

"Během prvních několika let ve funkci jsem získal jednu velkou zkušenost – pochopil jsem, že odhodlání stát se průkopníkem obnáší mimo jiné i nutnost být po dlouhou dobu nepochopen a zatracován," uvedl Bezos. "Příkladem byly odmítavé reakce na možnost negativního hodnocení služeb Amazonu ze strany zákazníků. V dopise, který jsem tehdy obdržel, mi bylo vyčítáno, že snaha vydělat peníze nejde dohromady s ochotou nechat se veřejně kritizovat. V tu chvíli jsem si uvědomil další významnou věc – peníze ve skutečnosti nevyděláváme v okamžiku, kdy zákazníkovi zboží prodáme; ve skutečnosti peníze vyděláváme mnohem dříve, totiž ve chvíli, kdy zákazníka přesvědčíme, že jsme pro jeho nákupy tím nejlepším řešením na trhu. Pouze spokojený a stálý zákazník je pro nás skutečným zákazníkem."

Amazon = Bezos, Apple = Jobs

Z dnešního pohledu lze říci, že ochota Bezose vystavit svoji společnost i sebe samotného veřejné kritice a posměchu byla tím správným rozhodnutím, které Amazonu zajistilo již 15 let trvající prosperitu a růst.

Potvrzením produktivity této podnikatelské filozofie by vedle příběhu Amazonu a Jeffa Bezose mohla být ještě minimálně jedna velká, dnes již bohužel bývalá dvojice. Jsou to Apple a Steve Jobs, dlouholetý CEO, vizionář a průkopník v oblasti dotykového ovládání elektroniky. Ani v případě Jobse nikdo nevěřil, že je na dotykových telefonech co zlepšovat. Poté ale přišel revoluční iPhone a v oblasti dotykového ovládání nezůstal kámen na kameni.

Recept na firemní úspěch: Nespoléhat na manažery a nezacpávat pusu zaměstnancům štědrými benefity Recept na firemní úspěch: Nespoléhat na manažery a nezacpávat pusu zaměstnancům štědrými benefity Šťastní zaměstnanci zvyšují produktivitu, zisk a růst společnosti. "Lidé nevěří vašim slovům, ale činům. Pokud ...

reklama
reklama