Lekce pro začínající podnikatele od Andrewa Masona

| Andrej Rády

Andrew Mason je zakladatelem a šéfem společnosti Groupon, největšího světového systému pro hromadné nakupování. Jde o rychle rostoucí byznys. V Čechách se stále populárnějším stává například Slevomat. Na říjnovém semináři pro začínající podnikatele dal Mason dohromady pár jednoduchých zásad, které dodržoval a které platí prakticky pro jakýkoli začátek podnikání.

Groupon - domovská stránka

Kašlete na vizi, zákazníky zajímá, k čemu jste dobří

Hlavní myšlenkou Grouponu je kolektivní nakupování. Denně rozesílá jednu nejlepší nabídku svým registrovaným uživatelům. Když se (modelově) hodně lidí přihlásí například o kupón na útratu v restauraci za pětistovku, a kupón stojí 250, není problém mít hodně zákazníku, a díky nim i stále rostoucí řadu partnerů.

Mason si však brzy všiml, že na úvodní stránce svého webu nemůže vysvětlovat hlavní myšlenku svého byznysu, hlavní vizi. Lidi zajímá, kolik ušetří, nezajímá je princip kolektivního nakupování. A tak na domovské stránce Grouponu najdete velkým písmem "Deal of the Day" (nabídku dne) a tlačítko "Sign Up" (přihlásit se).

Podle Masona lidé během první vteřiny na webu musejí vědět, k čemu jim nabízená služba bude dobrá. Neztraťte proto tu jednu vteřinu snahou o vysvětlení principu svého podnikání, tak zákazníky zkrátka "nenachytáte".

Z nedostatku udělejte přednost

Mason chtěl z Grouponu udělat server, který bude nabízet kupóny na služby a zboží ze všech možných oblastí a všude na světě. Ale kdyby se snažil toho dosáhnout hned v první den provozu, zkrátka by to nešlo.

Proto začal budováním sítě uživatelů v Chicagu a nabízel jim jednu jedinou atraktivní nabídku denně. "Bylo to maximum, čeho jsme tehdy mohli dosáhnout," tvrdí.

Dnes Groupon funguje ve 150 městech a inspiruje řadu dalších podobných serverů. Groupon se však dál drží své taktiky nenabízet více než jednu precizní výhodnou koupi denně. Zároveň svou rostoucí "vahou" garantuje její kvalitu. Raději nabídne jednu unikátní věc, než aby byl jednorázovým rozcestníkem pro ty, kdo náhodou zabrousí na jeho stránky v rámci hledání slev.

  • 1
  • 2
reklama
reklama