Založení firmy? Chce to nápad a ctít pár pravidel

| Michal Kašpárek

V kalifornském městě Mountain View mají kancelář tři programátoři a jedna ekonomka, kteří pod hlavičkou investiční společnosti Y Combinator nabízejí firmám do úplného začátku něco málo peněz a hlavně spoustu rad. Nahlédněme těm čtyřem do kanceláře a zkusme se poučit.

Založení firmy - ilustrační foto

Do krásy díky nim vyrostlo několik webových služeb postavených na jednoduchých nápadech – třeba Posterous používá k jednoduchému blogování i několik mých technologií nepolíbených českých známých.

Účast ve 145 firmách je dobrý způsob, jak se o podnikání něco dozvědět. Paul Graham naštěstí není sketa a co měsíc vydává na svých stránkách novou esej o svých zkušenostech, názorech anebo o odpozorovaných trendech. Stejně jako u názorově spřízněných obchodníků ze společnosti 37signals a jejich knih Get Real a Rework, o kterých jsme psali v dubnu a červnu, se s Grahamovým svěžím a úspěšným přístupem nejrychleji seznámíme vyzobáním jeho textů:

Startupy, tedy malé, čerstvě založené firmy, mohou být novým pilířem ekonomiky. "Velké organizace začínají ztrácet, protože poprvé v historii do nich nemíří ti nejlepší lidé. Ambiciozní vysokoškolský absolvent už nechce pracovat pro velkou společnost." Graham to vnímá trochu zkresleně, protože za ním s žádostí o investici chodí přesně takoví mladí a nadějní, nikoliv právníci, kteří se třesou na vzrušující třicetiletou cestu vzhůru v zavedené kanceláři. Navíc, jak sám zmiňuje, "startupová kultura" existuje skoro výlučně jen ve Spojených státech.

Nebojte se zakládat firmy během krize. Na ekonomice až tak moc nezáleží, dobré i špatné časy mají svoje výhody i nevýhody.

Firmu zakládejte ve více lidech. "Dno, na které si sáhnete, je tak hluboko, že je to málokdo ustojí sám," stojí v eseji Chyby startupů. Pro mě je tahle rada kontroverzní – znám spoustu firem, které zničily přátelství či manželství, a hodně lidí, které – údajně – odrbal společník. Pokud Grahama poslechnete, vybírejte si společníky dobře.

  • 1
  • 2
reklama
reklama