Tělo jako nástroj: Nechte za sebe mluvit gesta

| Renata Lichtenegerová

Ne nadarmo se říká, že řeč těla nelže. Ovládat by ji měl každý schopný manažer i obchodník. Poradíme vám, jak přimět tělo, aby zaměstnancům, kolegům či obchodním partnerům vysílalo ty správné signály.

Zásady správného držení těla

• vzpřímená hlava s temenem směřujícím vzhůru

• brada nad důlkem mezi klíčními kostmi a svírající s přední stranou krku téměř pravý úhel; snadno toho docílíte, zatlačíte-li spodní část šíje dozadu

• ramena rozložená do stran, spuštěná dolů, obě ve stejné výši

• hrudník vypjatý, hrudní kost více vpředu než břicho

• lopatky spuštěné dolů, jejich dolní konce neodstávají od hrudníku a jsou obě ve stejné výši

• břicho zatažené, ale ne křečovitě

• boky ve stejné výši

Řečí těla jsme velmi jasně a přesvědčivě schopni vyjádřit radost, strach, odpor, agresi, ale i lásku, zlost a přání. Stejně tak vycítíme nejrůznější emoce z tváří a pohybů druhých lidí.

Rostoucí obliba manažerských kurzů zahrnujících "body language" neboli řeč těla napovídá, že si lidé stále více uvědomují význam neverbální komunikace v profesním životě. V souvislosti s tímto tématem bývá často citován americký psycholog a vědec Albert Mehrabian, který ve svém výzkumu zjistil, že sympatii a antipatii vzbuzujeme v druhých lidech ze 7 procent věcným obsahem slov, z 38 procent melodií a rytmem řeči a z 55 procent výrazem obličeje a řečí těla.

Toto tvrzení je ovšem podle odborníků potřeba brát s rezervou, a to především právě v profesním životě, kde je podstata sdělení zásadní.

"Je důležité si uvědomit, že nejdůležitější vždy zůstanou slova, ale vnímání těchto slov je ovlivňováno tím, jakým způsobem je říkáme," upozorňuje Michal Kopřiva, jednatel vzdělávací agentury TOP C.

Obočí vzhůru

Nejlepší cestou, jak řeč těla trénovat, je začít sám u sebe. Chcete-li se v této oblasti zlepšit, nejprve si všímejte, jak se chováte v různých situacích, kdy jste přesvědčeni, že máte nějaký dobrý nápad či nabízíte kvalitní produkt, a naopak ve chvílích, kdy cítíte nejistotu, strach či obavy.

Dbejte na svůj vzhled, celková upravenost by měla být samozřejmostí. Dále se pokuste soustředit na několik základních věcí. Při komunikaci s obchodními partnery si hlídejte výraz tváře, oční kontakt a držení těla.

Výraz obličeje je z velké části závislý na našich emocích a vztahu k posluchači. Velmi silnou zbraní v oblasti neverbální komunikace je úsměv. Značí pozitivní myšlení a otevřenost. "Je důležité neplést si úsměv se smíchem či úšklebkem, které bývají často pochopeny urážlivě," upozorňuje Kopřiva.

  • 1
  • 2
reklama
reklama