Krize změnila přístup lidí k práci. Čeho se bojí dnešní mladí?

| redakce

Mladí lidé budou podobně jako jejich prarodiče, kteří zažili Velkou depresi, navždy ovlivněni finanční krizí. Ta sice vypukla už v roce 2008, ale zdá se, že nebyla zažehnána ani po třech letech. Jaké dopady bude mít na celoživotní postoje mladé generace, označované jako Generace Y, zkoumala studie Lisy Kahn vedená profesory ekonomie z Yale School of Management.

Chování v práci

Generace Y (často také označovaná jako Echo Boomers nebo Generation Next) - tedy demografická skupina lidí narozených v rozmezí od poloviny 70. až do 90. let - se bude vyznačovat na rozdíl od svých rodičů z "Generace X" větší averzí k riziku, ztíženým přístupem na trh práce a pesimistickými vyhlídkami.

1. Větší averze k riziku u mladých investorů

"Protože mladí nemají velké zkušenosti, nastavují svůj přístup k riziku spíše podle krátkodobější výkonnosti, na rozdíl od svých starších kolegů, kteří se rozhodují na základě zkušeností získaných za několik desetiletí," říká Stefan Nagel, profesor financí z Graduate School of Business na Stanfordské univerzitě.

Bylo vypozorováno, že kvůli ropným šokům a následné stagflaci ze 70. let přetrvala zvýšená averze k riziku u tehdy mladých obchodníků až do následujícího desetiletí. "Mladí v Americe dnes stahují peníze z akciových trhů ve větší míře než starší investoři, kteří mají stále na paměti velké výnosy z 50. a 60. let, a proto i nyní věří v zotavení trhů," dodává Nagel.

Riziková averze navíc vytváří "začarovaný kruh", kdy se investoři zdráhají reinvestovat své peníze. V období vysoké inflace proto zavrhují dluhopisy a preferují aktiva odolná inflaci. Tato nejistota má dopady i na trhu práce, kde mladí nemají vybudovaný silný pocit loajality k jednomu zaměstnavateli.

2. Odpor k autoritám

Pokud budete chtít v byznysu spolupracovat se zástupci této generace, uvědomte si, že s nimi musíte jednat jako se sobě rovnými. Pokud máte pocit, že by se vám vzhledem k vaší vyšší pozici měli "podřizovat", jste na omylu.

Také nesnášejí, když musejí někomu vykazovat výsledky své práce. Mají pocit, že jsou tady od toho počítače, ne nějací vedoucí.

reklama
reklama