Jak zjistit, co si myslí vaši zaměstnanci? Pomozte si barvami!

| Renata Lichtenegerová

Barvy vnímá každý člověk trochu jinak. Roli hrají například věk, pohlaví či národnost, ale i samotná osobnost. Podle tvůrců tréninkového programu Balance Management mohou zaměstnavatelé pomocí barev vyřešit třeba problémy s nedostatečnou motivací a výkonností pracovního kolektivu.

Sériová osobitost v kanceláři

"Vzdělávání ve firmách je z mých zkušeností často velmi obecné a necílené. V důsledku nepřináší požadovaný efekt," upozorňuje Filip Brodan, ředitel společnosti Zaměstnanci.com, která za konceptem Balance Management stojí. Účinek vzdělávání a dalších investic do rozvoje lidských zdrojů se navíc velmi těžko měří. Prostřednictvím barev, přesněji řečeno barvově-slovních asociací, je prý takové měření možné.

Barvy neobelžete

Pro testování v oblasti personalistiky využívá společnost Zaměstnanci.com metodu propojování barev a slov. "Tato technika je přesnější a komplexnější než běžné otázkové metody. Ty se zaměřují pouze na věci, které si uvědomujeme a rozumově zpracováváme. Barvově-slovní asociace oproti tomu odhalí i emoce," vysvětluje Brodan.

Lidé podle něho nedokážou své "barevné" reakce vědomě usměrnit. Výsledkem je proto jasná odpověď na zadanou otázku. "Tento nástroj dokáže velmi citlivě, a přesto precizně například charakterizovat tým, jeho chování, a dokonce definovat změny tohoto chování, pokud se tým dostane například pod stres," říká Lubor Lepič, obchodní ředitel společnosti DB Schenker Česká republika, která zmíněnou metodu pravidelně využívá.

Rozhodne-li se firma "poznat" své zaměstnance pomocí barev, čeká je nejprve rychlý on-line test. Jelikož je založen na barvově-slovních asociacích, nemusí se nikdo lopotit s namáhavými otázkami. Po rozboru a zpracování odpovědí se ukážou nejčastější vzorce chování, které daný kolektiv či jednotlivec používá.

  • 1
  • 2
reklama
reklama