Kariéra a rodina: Jde to dohromady?

| Renata Lichtenegerová

Těšíte se z práce, která vás naplňuje, domů, a z harmonického domova zase do zaměstnání? Pak patříte mezi hrstku šťastlivců, kterým se podařilo skloubit soukromý život s pracovním. Podle odborníků totiž většina lidí stále ještě minimálně jedno z toho šidí.

Práce doma - ilustrační foto

Jana Hroníková je původní profesí klinická psycholožka. Když její manžel založil společnost Motiv P, která se zaměřuje na poradenství v oblasti lidských zdrojů, stala se druhou jednatelkou firmy a ocitla se v nekonečném pracovním kolotoči. Jako řada žen-matek musela řešit otázku, jak vést úspěšnou firmu a zároveň nezanedbávat rodinu.

"Často jsem si třeba na dlouhých služebních cestách vyčítala, co všechno mi doma utíká, a strachovala se, jaké katastrofy děti potkají, když na ně nedohlížím," vypráví podnikatelka.

V souvislosti s podobnými problémy se stále častěji setkáte s pojmem work-life balance (WLB). "Jak tento anglický termín napovídá, jde o hledání rovnováhy mezi prací pro zaměstnavatele a ostatními aktivitami, které v životě chceme či musíme zvládnout. Každý má trochu jiné představy o ideálním sladění svého osobního a pracovního života, nebývá to takzvaně 50 na 50," říká Aleš Křížek, ředitel personální agentury Robert Half International pro Českou republiku.

Ženy i muži, kteří touží být co nejlepší v tom, čím se živí, a zároveň se dostatečně věnovat dětem a životnímu partnerovi, mohou snadno propadnout depresi, že to jaksi nejde. Přestože neexistuje univerzální návod, jak kariéru a soukromý život dokonale vyvážit, a mnohdy nám v tom navíc brání překážky, které neovlivníme, je možné se držet alespoň několika základních rad.

Buďte tam, kde jste

"Musela jsem si uvědomit, že na dálku rodinné věci zkrátka nevyřeším, a budu-li se jimi přesto v myšlenkách zabývat, můžu navíc pokazit pracovní úkol, kvůli kterému jsem od dětí odjela," vzpomíná Jana Hroníková, která dnes o WLB často přednáší.

Rozhodla se proto pracovat na tom, aby ji věci, se kterými v daný moment stejně nic nezmůže, během práce nestresovaly. Jedním ze základních principů "vyvažování" je podle Hroníkové právě koncentrované soustředění na to, co zrovna děláte.

Jak si zničit vztahy na pracovišti?

  • 1
  • 2
reklama
reklama