Rada pro všechny manažery: Sami to nezvládnete!

| Renata Lichtenegerová

Máte pocit, že se nemůžete spolehnout na podřízené a práce se vám nekontrolovatelně hromadí? Dost možná je to vaše vina. Manažer, který chce být skutečně úspěšný, musí umět správným způsobem delegovat úkoly.

Efektivní práce - ilustrační foto

Za dobrými výsledky manažera stojí práce jeho týmu. Řízení lidí ovšem není snadné. Manažer musí dokonale plánovat jednotlivé činnosti, přemýšlet za podřízené, dávat jim přesné instrukce, ověřovat, že lidé zadání rozumí, kontrolovat postupy a výsledky. "Na to všechno je potřeba mnoho času, energie a soustředění. Manažerovým cílem by přitom mělo být to, aby většinu energie na dosažení výsledku vynaložili jeho podřízení. A tomu říkáme delegování," přibližuje Miloš Bárta, lektor a konzultant společnosti Everesta.

To, že manažer deleguje některé z úkolů a povinností na své podřízené, ho osvobozuje především od méně důležitých nebo rutinních činností a umožňuje mu věnovat se těm zásadním. Je ovšem důležité nevykládat si delegování jako pouhé přidělení nějaké práce. Při delegování se totiž jedná o převedení povinností, které spadají do pracovní náplně manažera. Spolu s nimi se na podřízeného přenášejí i určité pravomoci.

Podle odborníků bývá pro vedoucí pracovníky těžké najít rovnováhu mezi příliš rozsáhlým, a naopak nedostatečným delegováním, a mezi přehnaným a podceněným dohledem na práci. "Když lidem přidělíte nějakou práci, musíte zabezpečit, aby se udělala. A to aniž byste jim dýchali na záda, plýtvali svým i jejich časem a pořád někde pobíhali. Vedle vedení a dohledu se tu musí uplatňovat i důvěra," píše Michael Armstrong v publikaci Management a leadership, kterou vydalo nakladatelství Grada.

Inteligence je základ

Okamžik, kdy je nutné pustit část otěží a delegovat některé z úkolů na podřízené, poznáte jednoduše. Nastává tehdy, když máte více práce, než můžete sami efektivně vykonávat, a přemíra činností vás zdržuje od prvořadých úkolů. Dalším důvodem k delegování je také zájem rozvinout schopnosti některého člena týmu.

  • 1
  • 2
reklama
reklama