Česká ekonomika podle předběžných dat expandovala ve druhém čtvrtletí tempem 0,9 % mezikvartálně a 4,4 % meziročně

| redakce

Hrubý domácí produkt ČR vzrostl ve druhém čtvrtletí podle předběžného odhadu meziročně o 4,4 % a ve srovnání s předchozím čtvrtletím o 0,9 %.

Ve druhém čtvrtletí si česká ekonomika udržela svůj růst, a potvrdila tak rostoucí výkonnost. Hrubý domácí produkt (HDP) očištěný o cenové vlivy a sezónnost vzrostl ve druhém kvartálu podle rychlého odhadu meziročně o 4,4 % a ve srovnání s prvním čtvrtletím o 0,9 %.

Dynamika růstu je v porovnání s předchozím čtvrtletím rovnoměrnější napříč všemi odvětvími národního hospodářství. Na výdajové straně je růst podpořen jak spotřebou domácností, tak zvýšenou investiční aktivitou.

Rovněž vývoj na trhu práce je pozitivní. Zaměstnanost v pojetí národních účtů ve druhém čtvrtletí vzrostla meziročně o 1,4 % a mezičtvrtletně o 0,2 %.

"Ačkoli řada ukazatelů naznačovala, že ekonomická aktivita v druhém čtvrtletí zrychlovala, vysoká dynamika HDP v prvním čtvrtletí byla opticky nadhodnocená, a proto se očekávaly v druhém čtvrtletí nadále příznivé, avšak nižší hodnoty HDP. V tuto chvíli tak bude potřeba počkat na bližší informace z ČSÚ, zda čísla za druhé čtvrtletí nebyla také ovlivněna některými jednorázovými jevy. Ačkoli nám připadá dnešní hodnota HDP až podezřele vysoká, nic to nemění na tom, že tuzemská ekonomika roste nad očekávání příznivě," uvedl Jakub Seidler, hlavní ekonom ING pro ČR.

"Růst české ekonomiky stejně jako v prvním čtvrtletí letošního roku i ve druhém kvartálu překonal i ty nejoptimističtější odhady. Pro srovnání, ekonomika našeho největšího obchodního partnera, Německa, vzrostla ve druhém čtvrtletí jen o 1,6 % meziročně. Protože je ale růst tažen snahou dočerpat peníze z EU, tak je jasné, že se stejné číslo v příštím roce nebude opakovat a dojde ke zpomalení. Podle našeho odhadu na 2-2,5 %," dodal David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.

Vývoj růstu HDP v ČR a jeho příspěvků (FLASH 2Q2015)
Vývoj růstu HDP v ČR a jeho příspěvků (FLASH 2Q2015)

Zdroj: ČSÚ

reklama
reklama