USA zavádějí obchodní omezení proti čínské firmě kvůli Íránu

| redakce

Spojené státy se rozhodly zavést obchodní restrikce proti čínskému výrobci telekomunikačních zařízení ZTE a třem dalším podnikům. Příčinou je údajné porušení amerických vývozních pravidel v souvislosti s Íránem. Uvedlo v pondělním sdělení americké ministerstvo obchodu. Kvůli restrikcím bude pro jednu z největších telekomunikačních firem na světě obtížnější dostat se k produktům, které byly vyrobeny v USA, napsala agentura Reuters.

ZTE údajně vyvinul plán, jehož cílem byl opětovný vývoz kontrolovaného zboží do Íránu, což bylo v rozporu s americkými regulemi. Výrobce telekomunikačních zařízení hodlal v rámci plánu využít fiktivních firem, uvedlo ministerstvo, které se odvolává na dokumenty čínské firmy. Ta se proti rozhodnutí může odvolat.

Vývozní omezení se vztahují také na dvě čínské sesterské firmy ZTE, totiž ZTE Kangxun Telecommunications a Beijing 8-Star, a dále na íránskou společnost ZTE Parsian, uvedlo také ministerstvo.

Rozhodnutí znamená, že dodavatelé budou muset nejprve požádat o vývozní licenci, aby společnosti mohli dodat vybavení nebo součástky americké výroby.

ZTE patří k největším výrobcům telekomunikačního zařízení na světě, působí ve 160 zemích. Firma byla založena v roce 1985 a s jejími akciemi se obchoduje na burzách v Hongkongu a Šen-čenu.

Není zatím jasné, jaký dopad bude mít omezení na telekomunikační průmysl. Mezi klíčové strategické partnery ZTE patří některé z největších amerických technologických firem, včetně firem Microsoft, Intel, IBM a Honeywell. Podle analytiků by ZTE mohly hrozit problémy se zásobováním. Obchodování s jejími akciemi bylo dnes během čekání na oznámení pozastaveno.

Spojené státy v rámci svých sankcí proti Íránu dlouhou dobu zakazovaly prodej technologických výrobků do této islámské země. Čína však s Teheránem udržuje blízké diplomatické, hospodářské či obchodní vazby. Čínští činitelé před dnešním oznámením amerického ministerstva vyjádřili nad krokem Spojených států nevoli.

Zdroj: ČTK

reklama
reklama