10 nejúspěšnějších amerických značek pro rok 2010

| Andrej Rády

Síla značky a její cena – populární měřítka kvality firem. Význam "brandu" už není jen doména marketingových poradců – vzpomeňme jen na nevěru Tigera Woodse a na to, jak šéfové jeho sponzorů řešili, nakolik jeho aféra poškodí jejich značky. Několik jich ukončilo spolupráci.

Většina žebříčků firem vychází z dolarové hodnoty jejich značky, tržeb, ziskovosti, a z toho, jak samotný "brand" pomáhá výkonnosti formy. 247wallst.com vycházel při svém výběru z mnoha dalších žebříčků, do hodnocení zabudoval odhady budoucích zisků a aktuální vývoj ceny akcie.

Základem hodnocení byla hodnota značky v roce 2009 podle Brand Z a Interbrandu, a pro rok 2010 jde o vlastní odhady autorů. Z výběru amerických firem vypadly všechny, u nichž autoři nepředpokládají alespoň 20procentní zvýšení hodnoty v roce 2010. Hodnota značky vyjadřuje to, jakým dílem se samotný brand podílí na hodnotě celé firmy.

Amazon

1. Amazon

Hodnota značky: 25 miliard USD

Firma je stále dominantnější mezi internetovými obchody. Návštěvnost stránek je vysoká například i ve dnech prázdnin a dovolených, čímž odskakuje dvojce mezi e-shopy Wal-Mart.com.

Amazon by měl podle odhadů letos prodat okolo 2 milionů Kindle, tedy prohlížečů elektronických knih. A na obzoru není žádná vážná konkurence, která by mohla rostoucí tržby Amazonu ohrozit. Na nich se podílí nejen Kindle, ale také řada elektronických magazínů, které si uživatelé mohou do svých "čteček" stahovat.

Akcie Amazonu rostou o 150 procent rychleji než technologický index NASDAQ, který přitom za rok přidal více než 40 procent. A lepší výkonnost měly akcie Amazonu také v prvním čtvrtletí letošního roku.

Research in Motion

2. Blackberry

Hodnota značky: 35 miliard USD

BlackBerry je populární smartphone od společnosti Research in Motion. Daří se mu držet velice dobrou pozici i proti stále silnější konkurenci. Zisky z jeho prodeje stále rostou, značka se stala v podstatě kultem.

Tržní kapitalizace RIM je 40 miliard dolarů, což představuje naprostou výjimečné číslo v porovnání s tržbami. Blackberry není samozřejmě "bezkonkurenční" značka, ovšem operační systém Android od Googlu ani kultovní iPhone nenahlodávají věrné příznivce Blackberry. Těch dokonce stále přibývá.

Nike

3. Nike

Hodnota značky: 20 miliard USD

Nezdá se, že by cokoli narušilo hegemonii Nike na pozici světové jedničky mezi výrobci sportovního oblečení.

Poslední čtvrtletí bylo na úrovni tržeb velice úspěšné. Celosvětové objednávky zboží za období od prosince 2009 do dubna 2010 vzrostly meziročně o 4 procenta na 7 miliard dolarů.

reklama
reklama